Diffusionsöppen väggfärg i källare?

Hej ! Jag undrar om er färg Väggfärg Matt(7) inomhus Vit är en diffusionsöppen färg eller ej. Är den lämplig att måla innerväggarna i en fuktbelastad källare med eller bör man då välja en silikatfärg eller kc-färg som släpper igenom mer fukt?

Mvh Elias

Kommentarer

  • Hej Elias,
    Din fråga är en fråga som många undrar kring och många känner sig osäkra på just de här målningsytorna.

    Vi rekommenderar att om man har en påvisad fuktproblematik att man först innan målning åtgärdar den.
    Det beror på att ingen färg, varken silikatfärg andra diffusionsöppna färger avhjälper den problematik med att puts och konstruktion tillslut tar skada av den tillskjutande fukt som finns. De kan alltså inte transportera bort så pass stora mängder att det för ytan och konstruktion gör någon skillnad.

    Dock ser ofta en silikatfärg snyggare ut under en längre tid än vad en vanlig väggfärg gör då silikatfärgen inte flagar utan istället släpper med putsen.
    Dock gör denna egenskap det svårare att se och upptäcka en problematik och putsen har oftast redan tagit skada vid upptäckt.
    Därför rekommenderar vi att när man redan innan vet man om att man har en fuktinträngning så bör man först åtgärda denna och att därefter måla med vanlig vägg färg.
    Just för att väggfärger anpassade för inomhusmiljö är enklare att måla med,  och betydligt enklare att bättra och hålla ren och snygg. Men även för att lättare upptäcka om det uppstår ett problem.

    Nu är jag i din fråga inte helt klar över om detta är en källare i bostadsmiljö eller om det är en mer matkällare/ jordkällare som menas.
    De sistnämnda brukar dock vara svåra att få helt fria från fuktvandring och dessa typer av väggar kan då målas med kalkfärg istället. Detta är dock inget att rekommendera inomhus i bostadsmiljö då dessa alltid släpper ett stoft och är svåra att hålla snygga i ytan.
    Både kalkfärg och Silikatfärg ställer krav på hur underlaget ser ut, och får inte vara målade med andra typer av produkter innan.

    Om du vill veta mer om detta, har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här till dig så får du gärna ringa in till oss på vårt kundcenters tekniska rådgivning telefonnummer 0200-21 21 22.
    Trevlig Helg

    Hälsningar
    Christina
    Kundcenter Beckers Färg

    Christina Kundcenter Beckers Färg