Dags att måla om fasaden

Hej, vi har köpt ett hus byggt 2003 och nu är det hög tid att måla om fasaden. Tidigare har använts  Beckers rustik faluröd samt Beckers elit träfasadfärg röd samt grundfärg v beckers. Vi har läst folksams färgtest och vill gärna använda beckers akrylatfärger max eller perfekt båda täckfärger. Fungerar detta med tanke på de tidigare färgernas alkyd linoljegrund?

Kommentarer

  • Hej Sanne!

    Vid eventuellt byte av målningssystem rekommenderar vi alltid att ni först kontaktar en återförsäljande butik som har en tjänst som kallas för Hushälsa.
    Dessa återfinns i de allra flesta butiker förutom på bygg och stormarknader.

    Hushälsa-expert är av oss utbildad expert som ofta även kan göra platsbesök för att avgöra hur fasadens konstruktion , vilken paneltyp samt hur panelens skick ser ut idag. Då får ni in genomgång och allra bästa rekommendationer kring om ni kan byta system men även hur ni skall gå tillväga för att få allra bästa resultat med den nya färgen.
    Det beror alltså mer kring hur fasaden är uppbyggd, hur många gånger den målats mm  som är avgörande för om ni kan/bör byta.

    Då vi förstår att detta svar kanske skapar nya frågor hos er och om ni önskar är ni mycket välkomna att ringa oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer  0200-22 21 22 22 även om hushälsa-expert absolut är den som kan ge er svar just utifrån ert hus synvinkel.
    Här finner ni återförsäljande butiker Hitta kontaktuppgift till butik här
    Det kan vara bra att först kontakta butik och eventuellt boka tid med Expert.

    Lycka till med ert sommarprojekt och vi önskar vi vill önska er det allra bästa målningsväder.
    Hälsningar
    Christina, Kundcenter Beckers Färg AB

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Vi har tidigare målat med Beckers Elite Fasadfärg röd och skulle vilja använda samma färg igen . Tyvärr har den färgen utgått så jag undrar vilken typ av färg är ovanstående färg?- acrylat, alkyd etc .. ? Detta för att kunna måla över vissa delar och välja rätt typ av färg.
  • Hej Olle

    Tack för din fråga.

    Jag antar här att det är vår Elit Träfasad helmatt som du tidigare målat med? Om detta inte stämmer ber jag dig återkomma.

    Elit Träfasad mycket riktigt utgått. Den var en helmatt alkydoljefärg.
    De oljefärger vi idag har i vårt sortiment är Front Oljefärg och Perfekt Oljefärg som båda är halvblanka.

    Den produkt i vårt sortiment som är matt är vår Front Helmatt.

    Front helmatt färg är en akrylatfärg.
    Här behöver man först titta på vilken typ av konstruktion din fasad har för att avgöra om du här har möjlighet att byta färgsystem från alkydoljefärg till akrylatfärg .

    Detta kan Hushälsaexpert i butik hjälpa dig att avgöra. Hushälsaexpert är av oss specialutbildad butikspersonal som åter finns i de allra flesta butiker (Dock ej ännu i alla Bygg och Stormarknader).

    Du kan självklart även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på tel 0200-21 21 22 för ytterligare tips och råd utifrån den konstruktion din fasad har.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg