Måla om Brunbetsade fönster

Hej, vi har brunbetsade fönster. Vi är sugna på att måla dessa vita på insidan .
Är det värt besväret och hur gör vi i så fall?

Kommentarer

  • Hej Stefan

    Tack för att du ställer din fråga till oss.

    Javisst det går vanligtvis alldeles utmärkt att måla betsade fönster inomhus. Förarbete är dock viktigt!

    Det finns dock tillfällen där syrabets använts som ibland i sig själv är missfärgande och kan ge missfärgningar som blöder igenom in i färgfilm. Dessa missfärgningar kan vara svåra att stoppa. Riktigt gamla fernissor behöver slipas bort helt.
    • Tvätta noga ytan med Inomhustvätt, mycket viktigt att alla rester från målartvätt, fönsterputs och andra rengöringsmedel noga torkats bort.
    • Matt-slipa ytan för ökad vidhäftning, med fint slippapper. Om träytan någonstans blivit porös eller om lösa träfibrer finns behövs dessa slipas ned till fast underlag.
    • Grundmåla sedan ytan med Kvist och Spärrgrund1-2 varv beroende på hur mycket genomslag som uppkommer. Kvist och Spärrgrund  minskar risk för missfärgning och genomblödning av de naturligt förekommande ämnen som i trä kan finnas.
    Viktigt att Kvist och Spärrgrund får torka ordentligt mellan varven så att den hinner kapsla in de ämnen som tränger igenom.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg