Behandla altangolv , kan man betsa ett trallgolv?

Hej

Jag har idag en inglasad altan med en mindre vacker matta inlagd med trall under.
Min fundering är om jag kan betsa trallen mörkgrå eller annan mörk kulör?
Hur jag då skulle gå tillväga och vilka produkter rekommenderar ni till impregnerad trall?

Kommentarer

  • Hej Kalle

    tack för din fråga.

    Javisst kan du behandla din trall så att den blir mörkare.

    Vi har i vårt svar förutsatt att den trall som där ligger ej är behandlad sedan tidigare. I annat fall ber vi dig återkomma för andra rekommendationer.

    Vi har två olika terrassoljor i vårt sortiment.

    Elit Bio Terrassolja
    ,
    är en delvis biobaserad terrassolja med ett starkt UV-skydd som skyddar träet mot upptag av fukt, smuts och sprickbildning. Den har ett underhållsintervall på upp till 4 år. Produkten är lämplig för terrasser och utemöbler av trä.

    Elit Träolja
    Beckers Elit Träolja är en olja avsedd för årlig behandling av allt slags obehandlat, tryckimpregnerat eller tidigare oljat trä utomhus såsom trätrall, altaner och trädgårdsmöbler.

    Så här går du tillväga

    • Vi rekommenderar dig att efter du tagit bort den matta som där ligger och om du har möjlighet att skölja av golvet med vatten, tvättar golvet med Terrasstvätt.
    •  Slipa sedan av hela golvet så att porer i trä öppnas och att ytan blir jämn kulörmässigt.
    När man slipar av ytan så öppnas träts porer vilket gör att oljan tränger längre ned i trät och ger en längre hållbarhet.
    Viktigt är även att ytan är jämn i sin kulörton.
    Pigmenterade Oljor ger en transparent kulörton vilket gör att kulören påverkas av det utseende underlaget har. Är detta ojämn i kulörtonen så blir även slutresultatet ojämnt
    •  Olja sedan golvet efter vald produkts rekommendation

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    med vänliga hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.