Kan man fylla i små skador med färg?

Hej!

Jag har två frågor.

1. Jag har små skrapskador i en dörr som jag vill måla. Vilken färg fyller bäst sådana skador, Beckers Perfekt Oljefärg eller fönster/snickeri-färgen?

2. Kan man måla Perfekt Oljefärg på en yta som redan är målad med fönster/snickeri-färgen och tvärtom?

Hälsningar
Andreas

Kommentarer

  • Hej Anders

    Tack för din fråga.

    Fönsterfärg kan i jämförelse med fasadfärg upplevas som fylligare i sin konsistens då den är anpassad för att lättare fästa på skarpa hörn och tvärytor.

    Men alla färger strävar efter en maximal utflytning för att ge en så slät och vacker yta som möjligt vilket medför att det är svårt att fylla skador med färg.

    Viktigt dock grundmåla alla skadade träytor med Primex Trägrund innan övermålning med fönsterfärg.

    Mycket små sprickor /repor slipas enklast ned och sedan övermålas. Man kan även "spackla" fulla dessa med vårt fönsterkitt.

    Beroende på hur djupa skadorna är så rekommenderar vi att i första hand fylla igen dem med eventuellt spackel för snickerier som är utomhus-anpassat. Val av material är även beroende av typ av underlag. Latexfog tätar vanligtvis större sprickor men är svåra att få fina i ytan då de ej är slipbara.
    Man kan även "spackla" /fylla dessa med vårt fönsterkitt.
    Detta bör nog mer ses som tillfällig lösning och inte en permanent åtgärd då kittet troligen behöver bytas ut över tid.

    Vid större och djupare sprickor bör träytan istället bytas ut.
    Annars riskerar trät att fortsätta spricka även efter lagning och övermålning vilket ökar risk att fukt kan komma ner in under färgfilm.

    Gällande din andra fråga så är både Perfekt Oljefärg och Perfekt Fönsterfärg färg av oljefärgstyp och dessa går att måla på varandra.
    Men man skall aldrig måla färg av oljefärgstyp på de mjukare och mer med trät följsamma arkrylatfärgerna då den hårdare oljefärgen då lätt spricker.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg