Kan Beckers akrylatfärg övermålas med Perfekt oljefärg ?

Hus med träfasad är målat med Beckers akrylat max kan jag nu måla med Beckers perfekt oljefärg läser att den är förstärkt med alkyd och akrylat.
Roland Hugg

Kommentarer

  • Inlägg uppdaterat med ny produktinformation mars 2024

    Hej Roland
    Tack för din fråga och tack för att du ger oss förtroendet och väljer våra produkter när du målar.

    Vi avråder dig från att måla täckfärg av oljefärgstyp ovanpå akrylatfärg.

    Akrylatfärger är mjukare i sin yta och mer med underlaget följsam än vad oljefärger är.
    Därför finns risk att den nya och hårdare oljefärgen inte klarar samma rörelser och då kan spricka.

    Vi rekommenderar  fortsätta måla med akrylatfärg och att välja vår allra bästa fasadfärg Perfekt Fasad
    För att akrylatfärgs målade ytor ska kunna målas med färg av oljefärgstyp rekommenderar vi att du antingen tar bort all den färg som tidigare målats innan du målar om med Perfekt oljefärg-systemet.

    **(Detta gäller enbart täckfärger/slutstryknings färg. Grundfärg som även dem är oljefärg har inte samma yta och dessa kan målas ovanpå akrylatfärger)

    Här i denna länk finns mer information om våra produkter för träfasad.
    https://beckers.se/produkter/utomhus/trafasad
    Där finns också mer information om både nya Perfekt Fasad och Perfekt Oljefärg

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina