Är det farligt att måla med utomhusprodukter inne

Ibland får vi frågor där man är oroliga när man råkat måla med en utomhusfärg inomhus.

Hur farligt är det om man råkat måla i vardagsrum med Akrylatfärg för fasad istället för väggfärg för inomhusbruk?

Hälsningar

Kundcenter
Beckers Kundcenter

Kommentarer

  • Ibland är man lite för snabb och i farten tar fel burk på hyllan.

    Men nej, det är inte farligt eller skadligt, även om våra inomhusprodukter
    är bättre lämpade. Kanske ger inte alltid alla utomhusprodukter den utseendemässiga yta som kanske önskas om man målar inne tex i sitt vardagsrum.

    Är man känslig eller vet med sig att man har allergier mot olika kemikaliska ämnen så kan det finnas en ökad risk för reaktion

    Dels är våra produkter för inomhus formulerade för att lukta mindre, dels är
    tillsatsen mot påväxt i utomhusfärg onödig i inomhusmiljön.
    Denna tillsats avgår dock inte till rummet, utan ligger när färgen torkat kvar i färgfilmen.

    Lukten kommer dock troligen sitta i lite längre än för en inomhusfärg, men låt det
    vädra ut – lukten kan vara obehaglig, men ej farlig/skadlig.

    Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss igen! Vi svarar så snart vi kan.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg