Är det farligt att måla med utomhusfärg inomhus?

Hej
Jag har gjort ett misstag och målade lister och foder inomhus med fönsterfärg för utomhusbruk. Hur farligt är det att måla med utomhusfärg inne och måste jag ta bort den färg jag målat?

Kommentarer

  • Hej,
    Tack för att du hittat till vårt kundforum och tack för din fråga.

    Nej, det är inte farligt eller skadligt, men våra inomhusprodukter är bättre lämpade.
    Dels är de formulerade för att lukta mindre, dels är tillsatsen mot påväxt i utomhusfärg onödig i inomhusmiljön.
    När färgen torkat avgår inte denna tillsats ut till rummet, utan ligger kvar i färgfilmen.
     Lukten av nymålat kommer troligen sitta i lite längre än för en inomhusfärg, men låt det vädra ut – lukten kan vara obehaglig, men ej farlig/skadlig och du behöver inte ta bort den färg du nu målat.
    Dock kan utomhusprodukter ta lite längre tid på sig att torka inomhus än vad de gör när de målas utomhus.

    Om du har fler frågor eller undrar över något annat kring målning eller våra produkter är du varm välkommen åter .
    Ha en fin dag

    Hälsningar
    Christina
    Kundcenter Beckers Färg
    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Gjort ett stort misstag o grundmålat med utonhusfärg på väggar som ska målas. Luktar starkt o är det farligt ?
  • Har målat med grundfärg för utomhusbruk inne . Luktar starkt kommer vi att kunna måla på med inomhus färg på tapeterna. Giftigt orolig 😟
  • Hej Margareta

    Tack för din fråga.
    Nej, det är inte farligt eller skadligt, men våra inomhusprodukter är bättre lämpade.
    Dels är de formulerade för att lukta mindre, dels är tillsatsen mot påväxt i utomhusfärg onödig i inomhusmiljön.
    När färgen torkat avgår inte denna tillsats ut till rummet, utan ligger kvar i färgfilmen.

    Nu nämner du inte i din fråga vilken färg du målat med och om det är en av våra produkter.

    Vi kan som sagt bara utgå från våra egentillverkade produkter när vi ger våra rekommendationer till dig och ser vi till våra egna grundfärger så finns inga problem att sedan måla med någon av våra väggfärger ovanpå dessa. (Förutsätter här att du inte målat med traditionell Linoljefärg , om så ändå skulle vara fallet ber jag dig återkomma och bortse från detta svar då annan typ rekommendation här kan vara nödvändig)

    Dock rekommenderar vi att ni väntar i ca 2 veckor innan ni övermålar med vald väggfärg.
    Detta beror dels på att alla utomhusfärger torkar sämre inomhus än vad de gör utomhus där luftväxling är så mycket större.
    Men även för att den doft ni upplever ska minska snabbare än vad den gör om den övermålas snabbt.

    Det är här för torkprocessen viktigt att det finns god ventilation, vädra gärna ur rummet ett par gånger om dagen genom att öppna fönster och dörrar.
    Ställ gärna in en fläkt som cirkulerar luften i rummet. Dock inte en fläkt som avger en hög temperatur då detta kan störa den torkprocess som färgen har. 23-25 grader är lagom temperatur i rummet.

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar är du välkommen åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 0200-21 21 22

    Hälsningar
    Christina
    Kundcenter Beckers Färg

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hej
    Jag kan måla med inomhusfärg på väggarna på ett inglasad balkong?
  • Hej Sara

    Tack för din fråga.
    Vi avråder från att måla med inomhusfärg i inglasade uterum och balkonger.
    Detta då snabba temperaturväxlingar som i dessa utrymmen sker när solen värmer upp, ofta skapar mycket kondensbildning.

    Inomhusprodukter innehåller inte samma mängd påväxthämmande medel som de utomhusanpassade produkterna gör vilket skapar större risk för påväxt vid målning med inomhusprodukter.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hej, efter att ha målat min nya fasad med er färg har jag fått en hink grundfärg över, kan jag använda den för att grunda golvsocklar inne?

    Jag kommer isf att följa era rekomendationer gällande ventilation och temperaturer.

    MVH
    //Per
  • Hej Per

    Vi avråder från att grunda snickerier med utomhusgrund.
    Alkydoljegrund för utomhus har andra egenskaper och en liten annan typ av uppgift att fylla än vid målning inomhus.
    Utomhusgrundens uppgift är mer att hindra fukt och röta.

    Lackfärgsgrunderna är mer anpassade för målning inomhus för att ge god vidhäftning och skapa ett bra underlag för att man ska uppnå den yta och finish vi estetiskt kräver inomhus.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hej

    Vi har byggt en koja på terassen som vi vill måla. Den står helt ute men i ett lite skyddat hörn. Kojan ska väl stå i två år kanske, sen river vi den, så ingen poäng att måla för lång framtid.

    Vi har en radda fina färger av Beckers elegant väggmålning för inomhusbruk. Förstår att ni inte kan rekommendera att vi använder inomhusfärg ute - men vad händer ifall vi gör det? Är det bara att det flagar lite över tid. Eller rinner den torkade färgen av i regn och färgar av sig på trallen under?

    Mvh Marie
  • Hej Marie

    Tack för din fråga.
    Om vanlig väggfärg som inte har en hård och tät yta och som över tid utsätts för mycket vatten, kan den i vissa fall lösas upp missfärga det vattens som kommer ned på den som då riskerar att missfärga er altan. dvs att det vid regn blir kvarliggande vatten på ytan eller att det regnar över en längre tid.

    Det är även risk att ni inom kort får påväxt av mögel (svarta prickar). Förutom att det gör ytan ful så bör alltid i möjlig mån undvika att utsatta oss för olika typer av mögelsvampar.
    Inomhusfärger innehåller inte de tillsatser av mögel och påväxthämmande medel som utomhusprodukter har.

    Därför avråder vi även om det är för kortare period att använda väggfärg till er koja.
      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg