Äggskal

Hej, har äggskal en NCS-kod?

Hälsningar

Kommentarer

  • Hej!

    Närmaste NCS-kod för vår kulör 524 äggskal är S 0502-Y.

    Med vänlig hälsning

  • Hej. Jag tror inte att det stämmer, då "Äggskal 524" har NCS 0601-Y14R. Därimot så har kulören "Mjölk 522" NCS kod 0502-Y och är gulare i tonen. / K-rauta
  • Hej Nina

    tack för din fråga.

    Den kulör i NCS färgkarta som är närmast 524 Äggskal är S0502-Y.
    Det mätvärde du i din fråga uppger, dvs 0601-Y14R är det exakta NCS värdet men då denna kulör ej finns med i NCS färgkarta så kan ej 0601-Y14R fås tillblandad. Närmsta kulör för 0601-Y14R är därför S0502-Y.
    Däremot finns ju vår 524 Äggskal. här att tillgå.
    Så det stämmer att båda dessa kulörer har S0502-Y som närmsta NCS kulör men att där finns en skillnad mellan dem.

    När vi skapar våra egna kulörer så hämtas inte dessa från den redan befintliga färgkartan med NCS kulörer utan skapas av våra egna kulörexperter.Därmed hamnar våra kulörer sällan exakt på samma värde som NCS, dvs de kan ligga nära flera olika NCS-kulörer eller tex ligga mellan två av dem.
    NCS systemets färgkarta innehåller nämligen enbart en bråkdel av de kulörer som vi med ögat kan uppfatta. Och våra kulörer skiljer sig därför ibland från den kulör som i NCS är närmast.
      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.