Vilket är ursprungslandet på er havre – är den från Sverige?

Hej!
Flera andra tillverkare skriver ut vilket ursprungsland och tillverkningsland för sina produkter på förpackningen av müsli. Varför gör inte ni det? Ni skriver dock tydligt kring kopplingen mot svenska lantbrukare. Är det alltid svenska råvaror i era produkter om möjligt och på vilket sätt värnar ni om svensk produktion samt en godtagbar miljöpåverkan i bland annat transporter?
Vänligen
Mikael

Kommentarer

  • Hej Mikael
    Lantmännen tar ansvar från jord till bord (läs mer här: http://lantmannen.com/ansvar-fran-jord-till-bord/) och spannmålet i våra produkter är i den mån det är möjligt och finns tillgängligt odlad i närheten av våra produktionsanläggningar. Havren i AXA Gold müsli, AXA Granola eller AXA Berries müsli kommer från svenska lantbrukare och tillverkas i vår fabrik i Järna. När vi pratar müsli blir det dock mycket svårt att helt välja svenska råvaror då bär, frukter eller nötter och fröer som ingår i müslin uteslutande odlas i varmare länder.
  • Hej, jag undrar om samma sak men då gällande havre. Ni har ingen märkning som anger att hela produkten är producerad i Sverige som tex Frebaco har. Varför? Vad menas med att havre får växa till sin fulla längd i Sverige?
  • Hej Erika,

    Vi producerar allting i Sverige och köper havre från svenska gårdar.
    Men om skörden skulle bli dålig eller räcker inte till, då kan det bli aktuellt att köpa havre från grannländer.

    Jennie menar att Lantmännens bönder odlar havre utan stråförkortningsmedel som används för att hämma sädesstråets längdtillväxt.

  • Förpackas ert havregryn i Sverige? Ert vanliga icke ekologiska alltså.
  • Hej Ida,

    Ja, både de ekologiska och icke ekologiska havregrynen, produceras och förpackas i vår kvarn i Järna.