Oatmeal med mer tuggmotstånd?

Hej!
Jag var nyligen i Polen och åt där fantastiskt frukost av oatmeal. Det som gjorde den så speciell var strukturen. Mycket grövre och med betydligt mer tuggmotstånd än den man gör på havregryn här hemma. Jag fick tipset att prova er ”Steel cut oats” och den är god och har grövre karaktär men är ändå inte i närheten av den i Polen. När jag frågade där verkade det som de knappt förstod frågan. Fick känslan att det här var den vanliga strukturen hos dem.
Ni som är experter på havre: vet ni vad detta kan vara? Är det en annan tillverkningsprocess? Och har ni något sånt i ert sortiment?
Blev väldigt nyfiken på detta!
Mvh
Andreas

Kommentarer

  • Hej Andreas,

    Tack för din fråga. Tjockleken på grynen, dvs. valsningsgraden, påverkar konsistensen på gröten. Ju tunnare grynen är desto slätare gröt.

    Anledningen att grynen du åt i Polen gav mer tuggmotstånd är att de troligen har en grövre valsningsgrad, vilket ger tjockare gryn. I Danmark och Norge finns Grovvalsade havregryn, men dessvärre inte något vi har på den svenska marknaden.

    I våra müsliprodukter är grynen grövre. Ett alternativ kan därför vara att koka gröt på t ex Axa Fruit.

    Vill du inte ha frukt i kan du också blanda i lite mer havregryn i den naturella gröten strax innan den kokat färdigt. Genom att göra det får du en blandning av konsistensen på havregrynen.

    Ytterliga en tips kan vara att använda AXA Grynblandning (havre, råg, vete & korn), AXA Sportgryn (havre & råg) eller AXA Rågflingor till att koka gröt. Någon av dessa alternativ ger också en grövre konsistens på gröten.

    Du kan läsa mer om dessa produkter på vår hemsida och där hittar du också massor av goda recept!
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.