Gluten i Axa Havrekrisp Jordgubb?

Vi undrar hur mycket gluten denna produkt innehåller (från maltextrakt)? Vi har just fått en dotter diagnosticerad med celiaki (måttlig) och skulle inte vilja sluta äta den om möjligt.

Vi mäter tyvärr ej glutenhalt i produkter som ej är glutenfria.
Så vi kan ej med säkerhet säga vilka nivåer gluten det är i Havrekrisp Jordgubb.
Vi har dock gjort en räkneövning så får ni värdera själva om det är säkert för er dotter att äta eller ej.
Kornmaltextrakt ingår i de ljusa puffarna och där blir glutenhalten ca 230 mg/100g (2300ppm).
Till det så tillkommer den mängd gluten som kommer med havren.

Havre i sig innehåller ej gluten men kan få spår av från exempelvis vete eller råg vid skörden, eller vid paketering. De röda puffarna innehåller inget kornmaltextrakt så där blir det ”bara” den mängd gluten som kommer med havren. Har tyvärr inget mätvärde på hur stor andel gluten som kommer med havren.

Linda

Kommentarer

  • Hej

    Har ni testat att ersätta kornmaltextrakten till något glutenfritt ?

    Mvh Marcus
    Marcus Svensson
  • Inte i nuläget. Jag vidarebefordrar din feedback till dom ansvariga för produkten.

    Ha en fortsatt fin dag!

    Linda
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.