Norskt vitnemål i Danmark
Jeg har P matte nå, men som jeg forstår må man ha R1 eller R2 for å studere på de fleste universiteter i Danmark. Jeg skal derfor ta opp en av delene. Men jeg vet ikke om det er lurest å gjøre det før eller etter vgs. Som jeg har skjønt det så blir ikke det faget du tar opp med på vitnemålet ditt når du søker, det blir som en tilleggskompetanse som legges med ved siden av. Så spørsmålet mitt er da er det lurest som norsk å ta opp fag etter vgs hvis du skal studere i Danmark eller ikke? Og har jeg skjøt systemet riktig?
Følg innlegget
1
følgere
Takk for at du kontaktet ANSA.
Hvilke fagkrav du trenger avhenger av studiet du vil inn på, så velg ut i fra det. Det er riktig at det er vanligere med mattekrav i Danmark, men ikke for alle studier.
Hvis du tar fag mens du går på videregående, vil det telle på førstegangsvitnemålet ditt (som forsering), og karakteren vil være med i snittet ditt. Da kan du også søke i kvote 1 i Danmark.
Hvis du derimot tar opp fag etter VGS, får du det på et kompetansebevis. Da teller ikke karakteren inn i snittet, og du må søke i kvote 2. Det innebærer ofte en litt med omfattende søknadsprosess (men med lavere snitt).
Det er opp til deg hvordan du vil gjøre det. 😀
Du kan lese mer om kvotene på våre sider Studier i Danmark.
Vennlig hilsen,