Kjøttkvernen tetter seg

Når jeg bruker kjøttkvernen har kjøttet en tendens til å stappe seg og tette kjøttkvernen. Jeg har sjekket at alt er montert riktig, men jeg har fortsatt problemer med å male kjøttet effektivt. Hva kan jeg gjøre?
Kjøttelsker

Kommentarer

  • Dette kan skje med alt kjøtt, men spesielt med seigt kjøtt som inneholder mye sener. Det anbefales å kutte kjøttet i mindre terninger (som enkelt får plass i hullet der man mater kjøttkvernen). Er det skikkelig senete/seig kjøtt kan både kjøttbitene og selve kjøttkvernen fryses i 4-6 timer, dette vil ytterligere hjelpe kjøttet å passere effektivt gjennom kjøttkvernen, samt redusere mengden bakterier og forbedre holdbarheten.

    Ikke kjør kvernen "tørr", i stedet slå den av hvis det ikke passerer kjøtt. Hvis du kjører en tørr kvern sløves kniven og kjøttkvernen varmes opp - dette vil gjøre kverningen vanskeligere.