Elteproblemer

Jeg får ikke til å elte med Ankarsrum, hva gjør jeg feil!?
Bertram

Kommentarer

  • Hei

    Leit å høre at du ikke har blitt helt venn med din Ankarsrum. Den fungerer litt annerledes enn de fleste andre kjøkkenmaskiner så fremgangsmåten for å få et vellykket resultat er også litt annerledes.

    Her er noen tips for å lykkes med din Ankarsrum:
    • Bruk lav(este) hastighet ved elting, spesielt viktig i starten.
    • Husk å montere deigkniven på kanten av stålbollen, både ved bruk av deigrulle og deigkrok.
    • Ha væske i først og tilfør gradvis mel/tørre ingredienser. Du vil erfare at man bør ha noe mindre mel ("høyere hydrasjon") på deigen enn oppskriften tilsier. Start med 2/3 av melmengden og tilfør gradvis mer. Ankarsrum jobber best med myke deiger og husk at deigen blir gradvis hardere under elting. Sluttresultatet blir saftigere og luftigere med mykere deiger.
    Bruk deigkrok på de største deigene og deigrulle til mindre/"vanlige" deiger. Det er en smakssak hvor «grensen» går, vi anbefaler deigrulle på deiger under 1,5kg (ca. 1 kilo mel). Bruk deigrulle/deigkrok og deigkniv aktivt til å begynne med for å samle deigen.
    • Når deigen har samlet seg fester du deigrullen 2-4 cm fra kanten av stålbollen – justeres etter størrelse på deigen og etter behov underveis når deigen blir fastere. Bakearmen skal slå innover i bollen (er en fjær som bestemmer «trykket» på deigen), så når deigen blir fastere så knas den fortsatt, men blir ikke «most». Er det for mye bevegelse i armen kan du feste bakearmen litt lenger ut fra bollekanten.
    • Ved bruk av deigkroken skal den sentreres i bollen. Det er også viktig å sjekke at deigkroken har nok avstand til bunnen av stålbollen; ca. 0,5cm. Du justerer avstanden med justeringsskruen som sitter i hullet der deigkroken monteres.
    Håper dette er til hjelp!

    Ankarsrum Norway
  • Hei,
    Skruen bak som skal feste eltearmen i posisjon ved elting løsner underveis i eltingen. Skal det være slik, eller er det en feil?
    Silje Skaset
  • Hei Silje. Festeskrue skal hindre at bakearmen går utover, men den skal kunne gå innover. Men løsner den helt så er noe feil (sannsynligvis er gjengene slitt). Da følger du "oppskriften" i forumposten under, så får du ny festeskrue tilsendt fra verkstedet.
    Hva gjør jeg hvis noe er feil med min Ankarsrum? - Ankarsrum Norway (kundo.se)
    Ankarsrum Norway

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle.Din e-post vises aldri offentlig.