Deigrulle

Jeg synes ikke deigrullen elter noe godt. Deigen setter seg fast på deigrullen og snurrer rundt med den. Om jeg holder deigrullen inn mot kanten av bollen elter den godt, jeg forsøker å feste stangen den sitter fast i, men den løsner så fort det kommer motstand fra deigen og deigrullen presses ut fra kanten. Gjør jeg noe galt? Har flytende ingredienser først og så sper jeg på med litt og litt av de tørre.
Hilde Normann Lund

Kommentarer

  • Hei Hilde. Det høres ut som om du gjør det meste riktig. Begynn med væske (og gjær), deretter tørre ingredienser. Generelt brukes mindre mel i Ankarsrum enn andre kjøkkenmaskiner, så ikke ha i alt, men tilpass mengden så deigen ikke blir for tørr (våtere deig gir også saftigere resultat). La deigrullen og deigkniven være løs i starten, så du kan bruke disse aktivt til å samle deigen, og bruk lav hastighet frem til deigen har samlet seg før du går opp til nærmere middels hastighet. Fest bakearmen så deigrullen er 2-4 cm fra kanten (ved bruk av deigkrok skal denne være sentrert). Bakearmen skal kunne gå ut fra kanten når deigen passerer, den er bare låst så den ikke skal gå utover. Bakearmen er fjærbelastet og gir riktig trykk på deigen, deigrullens unike form simulerer håndknaing uten alt arbeidet, og vil derfor kunne bevege seg ut når deigen passerer, og mer og mer når deigen blir fastere. Blir det veldig mye bevegelse, kan du justere bakearmen litt mer mot sentrum av bollen. Legger også ved link til Masterclass Ankarsrum, en video som viser bruk av Ankarsrum fra oppsett til ferdig deig: https://www.youtube.com/watch?v=qdgzyJ6WK6U .
    Takk for at du bruker forumet!
    Ankarsrum Norway
  • Tusen takk for utfyllende svar!
    Hilde Normann Lund