Deigen blir ikke knadd, klatrer opp eller blir ikke med bollen rundt.

Når jeg knar og elter deigen så skjer det av og til at deigen klatrer opp på deigkroken, eller at den bare blir liggende mens bollen "spinner" rundt. Da blir ikke deigen ordentlig knadd/eltet. Hva gjør jeg feil?
Maja

Kommentarer

  • Hei Maja.

    Det er ikke så lett å gi det et eksakt svar på hva som er feil, men ofte kan dette skje fordi deigen er for "fast" (for mye mel), og/eller at man har for høy hastighet.

    Begynn med væske og ikke tilsett alt melet, i en Ankarsrum trenger man ofte bare 80-90% av melmengden i oppskriften. Fordelen er at resultatet blir enda saftigere og luftigere. Pass på lav hastighet i starten, øk til middels hastighet når deigen har samlet seg.

    Deigkniven skal alltid brukes, og tilpass bakearmen med festeskruen. Deigrullen er løs i starten, skal stå ca. 2-4 cm fra stålbollekanten (etter størrelsen på deigen) når deigen har samlet seg. Tilpass så bakearmen ikke beveger seg veldig mye - bare et "lett" press på deigen med deigrullen hver "runde" (deigen skal knas, ikke "moses"). Deigkroken skal sentreres i bollen når deigen har samlet seg og skal eltes.

    Noen deiger, spesielt litt faste deiger, vil "alltid" krype litt opp, så følg med og "dytt" ned igjen ved behov. Du kan også prøve å bruke deigrullen på faste deiger, selv om du lager en større deig (over 1,5 kilo).
    Mvh Pål