Vem ärver tjänstepensionen

Hej! Jag är gift och vi har med från tidigare förhållanden, vi har inga gemensamma barn. Vad rekommenderar ni hur man ska göra med tjänstepensionerna när det gäller arvet av dessa? Fördelning?
Tacksam för råd.

Bodil

Kommentarer

  • Hej Bodil,

    Huruvida man skall ha efterlevandeskydd är svårt för mig att svara på. Det är valbart och beror på vad som är viktigast för en. Om man har efterlevandeskydd och avlider så går eventuellt kvarliggande kapital till efterlevande, om man inte har skyddet så tillfaller kvarliggande kapital andra kunder, och man får ta del av andra kunders pengar när dem avlider. I förlängningen så innebär det att man får mer pengar utan skyddet, ca 10-20% extra av utbetalningsbeloppet.

    Du bör också känna till att endast egna barn eller partner kan ta del av efterlevandepension.

    Vänliga hälsningar,
    Ramón Kundservice
  • Hej min make har avlidit o har efterlevande skydd…när kommer ärendet att handläggas…
    Nadya
  • Hej Nadya,
    Tack för din fråga!
    När en kund går bort får vi en uppdatering från Skatteverket om bortgången.
    Har en kund återbetalningsskydd skickar vi ett brev angående detta till dödsboet inom kort efter att vi mottagit uppdateringen från Skatteverket.

    Vänligen,
    Amy