Varför heter min utbetalning "lön"?

Hej!

När min pension kommer in på internetbanken så benämns den som lön. Varför blir det så?

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Agneta!

    Tack för din fråga. När vi skickar iväg din utbetalning benämner vi den som "pension". Det verkar vara så att det blir något fel i kommunikationen mellan din bank och vår som resulterar i att fel meddelande visas på din internetbank. Vi arbetar med att lösa detta.

    Hälsar
    Patricia, kundservice

  • Hej. Det är längesedan jag skrev om detta. Varför har ni inte åtgärdat det? Jag har Nordea och förstår inte var problemet ligger eftersom jag har dels vanlig pension och tjänstepension från SPV och dessa 2 benämns ALLTID som pension.
    Ni kan ju inte säga att ni jobbar med att lösa detta hur länge som helst.

  • Hej Inga,

    Detta är tyvärr inte större fel som vi har svårt att lösa så det är inget som vi i dagsläget vet hur och när vi kommer lösa det.

    Vänliga hälsningar

  • 1 Ni jobbar med att lösa det. Detta svaret har jag fått i våras och det har även Patricia skrivit.
    2 Vad är det för konstigt svar Åsa har skickat? Inget svårt att lösa så ni vet inte när ni kommer att lösa det? ? ? Detta har legat som ett ärende hur länge flera månader. Jag har ingen lön från er så nu vill jag att det står rätt på mina utbetalningar

  • Hej,

    Tyvärr blev det ett ord fel i svaret till dig, ber om ursäkt för det. Det jag tänkt skriva var att det är att felet är större än vad vi trodde tidigare och att det inte är något som löses enkelt. Vi har flera kunder som hör av sig om detta och det är något som ligger under utredning. Tyvärr kan jag inte svara på vad felet är eller när det kommer att lösas.

    vi har tagit emot dina synpunkter och så snart vi har möjlighet att ange annat än lön på utdragen kommer vi att göra det.

    Har du vidare frågor om detta kan du mejla till oss på info@amf.se.

    Vänliga hälsningar

  • Hej,

    Vi har undersökt detta med vår systemleverantör, bankgirocentral, några banker och kunder för att komma till rätta med detta. De bankgirotjänster som AMF måste använda är en så kallad XL- tjänst, eftersom vi betalar ut pension till många kunder en och samma dag.

    Bankgirotjänsten heter ”Lön” men fungerar för pension, lön och andra utbetalningar. AMF skickar all information till bankgirot där "pension" finns med som meddelande för kundens kontoutdrag i vår överföring, men alla mottagande bankkontor kan inte ta emot rätt text utan de använder huvudordet som tjänsten hos bankgirocentralen heter, nämligen lön.

    Kunder som detta främst berör är de som får utbetalning till konton i Nordea.

    När AMF redovisar till skatteverket framgår det alltid att det är pension som vi har utbetalat till dig som kund, så du känner dig trygg med att allt redovisas korrekt.

    Vänligen,
    Bästa svaret
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.