Kan pensionen öka under utbetalning?

Hej, hur hanterar ni eventuell värdeökning av pensionskapital när utbetalningen av pension redan startat? Kommer utbetalt belopp att öka under pensionens utbetalning eller kommer denna värdeökning andra till del?

Mvh,
Jonas

Kommentarer

  • Hej Jonas,

    Tack för din fråga!

    Detta beror lite på om du har en traditionell försäkring eller en fondförsäkring.

    Om du har en traditionell försäkring så räknas ditt utbetalningsbelopp ut 1 gång per år och det är först vid årsskiftet som eventuell avkastning genererar en höjning på ditt utbetalningsbelopp.

    Om du har en fondförsäkring däremot så är det belopp du får utbetalt olika varje månad och den eventuella avkastningen du har påverkar ditt belopp från månad till månad.

    Med Vänliga Hälsningar
  • Hej
    Kommer min fondförsäkring fortsätta att förvaltas av er vid uttag precis som innan pensionen dvs värdet kan minska eller öka och uttagsprognosen därmed ändras kontinuerligt?
    Om det är det egentliga värdet av mitt sparande i dessa fonder som gäller. Hur kan jag då garanteras ett livslångt uttag?
    Tack, Björn

  • Hej Björn!

    Tack för din fråga.

    Vi fortsätter att förvalta pensionen även under utbetalning och precis som du skriver så kan värdet minska eller öka. Månadsbeloppet fastställs första gången inför din första utbetalning. Det räknas därefter om inför varje utbetalning.

    Du kan läsa mer om månadsbeloppet i en fondförsäkring genom att klicka här.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia
    AMF
  • Hej igen.
    Angående min andra fråga om hur jag kan ha möjligheten att välja livslång utbetalning.
    Stämmer det att ni helt enkelt sänker mina månatliga utbetalningar när jag gör detta val precis som för återbetalningsskyddet?
    Mvh Björn

  • Hej igen Björn!

    Ju längre den förväntade livslängden är inom det kollektiv du tillhör, desto lägre blir månadsbeloppet eftersom pensionen då förväntas betalas ut under en längre tid. Om du valt att få utbetalningen livet ut påverkar det dig. Med en kortare förväntad livslängd får du ett högre månadsbelopp.

    Om du valt att få din pension utbetald livet ut är det viktigt att veta att pensionen fortsätter att betalas ut oavsett hur länge du lever och oavsett våra antaganden om livslängd.

    Månadsbeloppet fastställs första gången inför din första utbetalning. Det räknas därefter om inför varje utbetalning. Månadsbeloppet kan därför öka eller minska varje månad beroende på hur pensionskapitalet har utvecklats och AMFs antaganden om framtida utveckling.

    Vänligen,
    Julia
    AMF