Bör jag vänta till januari för att ansöka om min pension?

Jag är 62 år och funderar på att bli pensionär. Har hört av några arbetskompisar att jag ska vänta till årsskiftet för då betalar arbetsgivarna ut pensionspengar till förvaltarna. Finns det pengar att tjäna efter 46 arbetsår att vänta till januari?

Kommentarer

  • Hej Tapio,

    Tack för din fråga.

    Arbetsgivarna betalat i de flesta fall in tjänstepension en gång per år under våren, vanligtvis under mars/april. Om du väljer att påbörja din utbetalning så kommer du ändå få din tjänstepension inbetalad för den tid du arbetat fram till du gått i pension. Den finns ingen generellt svar hur mycket din pension skiljer sig beroende på när du påbörjar den.

    Om du har bankID kan du logga in på din sida hos AMF och göra en prognosberäkning över din pensions hos AMF. Har du inte möjlighet till detta kan du alltid kontakta vår kundservice direkt så hjälper vi dig.

    Vänliga hälsningar

  • Jag började ta ut både tjänste och allmän pension när jag slutade jobba vid 62 års ålder. Har fått veta att jag skulle kunna jobba max 8 t/veckan fram till 65 år. Stämmer det ?
  • Hej Arje,

    Tack för din fråga!

    Regeln där man endast får jobba 8h/v avser ITP försäkringar. För att kunna se över vad du har hos oss, kan du logga in på Dina sidor med BankID. Eventuellt att du kontaktar vår kundservice:

    Med vänliga hälsningar,