Vilka sparformer kan jag välja?

I vilka olika sparformer kan man placera sin tjänstepension?

Kommentarer

  • Det finns två sparformer för din tjänstepension: traditionell försäkring eller fondförsäkring.

    Traditionell försäkring är ett bra val för dig som tycker om trygga placeringar. AMFs förvaltare sköter om placeringen av dina pengar och sprider sparandet i svenska och utländska aktier, obligationer och fastigheter. Det är värdeutvecklingen på de här placeringarna som styr hur ditt sparande utvecklas. I en traditionell försäkring har du alltid ett garanterat pensionsbelopp som inte kan minska. Dessutom kan du få ta del av överskott som uppstår när förvaltningen är framgångsrik. Det överskottet är inte garanterat.

    Om du istället vill kunna påverka förvaltningen av dina pensionspengar är fondförsäkring ett alternativ. En fondförsäkring innebär att dina pengar placeras i en eller flera av AMFs fonder som du själv väljer. En fondförsäkring ger ingen garanti då dina fondandelar både kan öka eller minska i värde beroende på börsutvecklingen.

    Läs mer om de olika sparformerna

  • Hej!

    Jag har tjänstepension i både en tradtionell försäkring och i en fondförsäkring i AMF. Är det möjligt att föra över pengarna i den traditionella försäkringen till fondförsäkringen?

  • Hej Karin!

    Det är möjligt att flytta en traditionell försäkring till en ny fondförsäkring, men tyvärr inte att flytta in den till en redan befintlig fondförsäkring.

    Med vänliga hälsningar

  • Hur gör jag då? Jag hittar ingen blankett som passar för den ändringen.

  • Hej!

    För att genomföra en internflytt eller extern flytt kontaktar du din valcentral. Valcentralen beror på vilket avtalsområde du tillhör.

    Tillhör du SAF-LO kontaktar du Fora, tillhör du KAP-KL kontaktar du Pensionsvalet/valcentralen. Fora når du på 08-787 40 10. Pensionsvalet når du på 020- 65 01 11. Valcentralen når du på 0771-44 44 00.

    Med vänliga hälsningar

  • Jag har flera traditionella försäkringar, 2 st SAF-LO och 1 st ITP1. Går det att slå ihop det till en försäkring?

  • Hej Thomas!

    Tyvärr går det inte idag att sammankoppla flera försäkringar till en försäkring.

    Alla SAF-LO försäkringar kommer dock gälla under samma avtal nu efter oktober.
    Läs mer på länken nedan:
    https://www.amf.se/forsta-din-pension/tjanstepe...

    Med vänliga hälsingar

  • Det känns ju heltokigt att ha 3 st likadana försäkringar och betala 3 gånger avgifterna. 2 st av dem innehåller inte så mycket pengar så dom kommer ju ätas upp av avgifterna om jag inte kan slå ihop dem.

  • Hej Thomas!

    Varför vi inte kan slå ihop försäkringar kan du läsa mer om här. Dessvärre är det inte så mycket mer vi kan säga angående detta, och jag får beklaga att du inte känner dig nöjd.

    Med vänliga hälsningar