Vad är återbetalningsskydd?

Hur fungerar det om jag har återbetalningsskydd på min pensionsförsäkring?

Kommentarer

  • Återbetalningsskydd innebär att dina sparade pensionspengar betalas ut till din familj om du skulle avlida. Det kostar inget extra att ha återbetalningsskydd. Däremot kan din pension bli 10-20 procent högre om du avstår från återbetalningsskydd, beroende på din ålder och hur länge du sparat.

    Läs mer om återbetalningsskydd

  • Jag har ingen återbetalningskydd. Vill ni ändra det till mig?
    det ska 1 gå till min hustru sen över till mina barn.

    mvh
    Rudolf

  • Hej Rudolf,

    För att få ett återbetalningsskydd behöver du ansöka om det. Hur du gör detta beror på vad du har för försäkring hos oss. Kontakta vår kundservice på info@amf.se för ytterligare hjälp. Du kan även ringa oss på 020-696 320.

    Vänliga hälsningar

  • Har börjat ta ut tjänstepensionen, går det att ta bort återbetalningsskyddet på den?

  • Hej Inger,

    För de allra flesta av tjänstepensionsförsäkringar går det att ta bort ett återbetalningsskydd även under utbetalning. Vänligen återkom till vår kundservice så ska vi hjälpa dig med hur det går till för just dig.

    Bästa hälsningar,
  • Får mina barn min pension även om de har inkomst om jag har antecknat återbetalnings skyddet
  • Hej!

    I ett generellt förmånstagarförordnande går det i första hand till make/maka, registrerad partner, sambo och i andra hand barn till lika delar. Det kan gå vidare till barn oavsett ålder.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Sofia B