Vad händer med min tjänstepension om jag avlider?

hej!
Snart fyller jag 65 år och kommer att ta ut min tjänstepension under 20 år. Men jag undrar vad händer med min tjänstepension om jag dör före 85, Kommer det betalas ut till mina barn?

Kommentarer

  • Hej Mehran!

    Vad som händer med din tjänstepension om du avlider beror på huruvida du har återbetalningsskydd på dina försäkringar eller inte. Har du återbetalningsskydd, så ärvs din tjänstepension av dina efterlevande.

    Om du däremot inte har återbetalningsskydd, så går inte pengarna till dina efterlevande om du avlider. Då fördelas dina pengar istället på kollektivet, dvs övriga sparare i din generation som också står utan återbetalningsskydd.

    Vill du ta reda på om du har återbetalningsskydd eller inte, så kan du enklast logga in på Dina Sidor med hjälp av Bank-ID eller e-legitimation. Annars, ring gärna in till oss på 0771-696 320 så hjälper vi dig den vägen.

    Vänliga hälsningar
  • Hej!
    Vad händer skattemässigt om jag jobbar heltid efter jag är 65 och tar ut full tjänstepension i 5 år?
    Kalle
  • Hej Karl-Erik,
    Tack för din fråga.
    Vi drar alltid 30% i skatt och ser endast vad du har för utbetalning från oss. Önskar du veta mer om gränsen för statlig skatt eller liknade föreslår jag att du tar kontakt med Skatteverket.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.