Vad händer med min livränta när jag går i pension?

Hej.
Jag har en arbetskada sedan 1989 och har livränta för det. Jag går i
pension i juni 2017, min fråga är hur går det med livräntan???
Man sa att livräntan skulle vara livet ut. Jag har inte arbetat sedan
jag fick skadan.

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Doris,

    Tack för din fråga!

    Om du har fått en livränta via till exempel AFA och den ska vara livet ut är chanserna stora att AMF kommer stå för utbetalningarna av den efter det att du fyllt 65 år.

    Vill du har information om hur det ser ut just för dig så rekommenderar jag att antingen loggar in på Dina sidor eller att du kontaktar vår kundservice så kan vi skicka ut en sammanställning för din pension samt förlängda livränta hos oss.

    Med Vänliga Hälsningar

    Bästa svaret
  • Verkar vara fel info då livränta är ej avtalspension
    Varför lämnas fel info
  • Hej George,

    Tack för din kommentar.

    Om man tidigare haft en ersättning som går vidare från AFA försäkring till AMF, är det vanligt att den går under avtalsområdet SAF-LO.
    Man kan alltid se över ens försäkringar hos oss inloggad på Dina sidor eller höra av sig till Kundservice.

    Med vänlig hälsning.
  • kommer min livränta att räknas om när jag går i pension 2021
    skillnaden mellan lön och pension före skatt är 5000 kronor .
  • Hej Claes,

    Tack för din fråga!

    Vi har endast hand om den tjänstepensions del man tjänar in. Har du några funderingar angående din livränta och dess utbetalning, behöver du kontakta AFA.

    Med vänliga hälsningar,
  • Får du livränta ifrån trafikförsäkring och har uppstått från i samband med arbetsskada,skall AFA tfa fortsätta betala från 65
    Kevin svara

  • Hej Georg,

    Tack för din fråga!

    Som vi tidigare nämnt i denna tråd. Vi på AMF har endast hand om tjänstepension. Har man tidigare haft en livförsäkring är chanserna stora att AMF står för den del efter att man fyllt 65 år. Har man några ytterligare frågor angående sin livränta och dess utbetalning, är det AFA försäkring man skall vända sig till.

    Med vänliga hälsningar,
  • Har jag rätt till fortsatt livränta efter 65 år
  • Hej Lars-Erik,

    Om man tidigare haft en ersättning som går vidare från AFA försäkring till AMF, är det vanligt att den går under avtalsområdet SAF-LO.
    Man kan alltid se över ens försäkringar hos oss inloggad på Dina sidor eller höra av sig till Kundservice.

    Med vänlig hälsning,
    Noa

    AMF
  • Hej. Jag får arbetsskadelivränta från försäkringskassan som gäller tills jag fyller 65 år.
    Har jag rätt att få livränta från afa eller amf efter 65?
  • Hej Karin,

    Tack för din fråga.
    Detta är ett öppet forum och därför kan vi varken se dina uppgifter eller lämna ut personliga svar. Vi kan kika närmare på vad som finns för just dig om du kontaktar vår kundservice .

    Med vänlig hälsning,

  • Om du får livränta från Afa har rätt 1/2 livränta från Afa

  • Har jag rätt till fortsatt livränta efter 65 .
  • Hej Claes!

    Vi rekommenderar dig att kontakta AFA.

    Förutsättningen för att bli berättigad livränta hos AMF är att man har haft en anställning i botten som arbetare hos en arbetsgivare med försäkring, och att AFA har gjort bedömning att ersättning ska utgå. Sjuk- eller Förlängd livränta är egentligen en ålderspension men där man har tagit hänsyn till förtidspension om man inte har kunnat intjäna premiebestämd pension efter 1995.

    Med vänliga hälsningar,

  • Hej Cecilia!

    Menar du att man förlorar sin övriga pension och får livränta istället?
  • Hej Christer,

    Tack för din fråga.
    Nej, du kan ha livränta och tjänstepension.
    Det min kollega har förklarat är vad livränta är och förutsättningen för att få det.
    Vill du veta mer om hur livräntan fungerar och om du har rätt till det så får du vända dig till AFA .

    Önskar dig en fin dag.

    Hälsningar

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.