Vad händer med efterlevandepensionen

Om jag gifter om mig med en ny man?

Kommentarer

  • Hej Maria!

    Tack för din fråga.

    De personer som kan få utbetalning av efterlevandepension kallas förmånstagare.

    Om du inte har meddelat något annat gäller ett generellt förmånstagarförordnande. Enligt det är följande personer förmånstagare:
    • i första hand: maka/make, sambo eller registrerad partner,
    • i andra hand: barn
    Med ”make” avses den som vid dödsfallet är gift med försäkrad.

    Om du vill ändra något i det generella förmånstagarförordnandet – till exempel låta ditt/dina barn vara förmånstagare i första hand – eller om du vill att någon annan ska vara förmånstagare, måste du anmäla det genom ett särskilt förmånstagarförordnande. Utöver personerna som nämnts ovan kan du välja att ha följande personer som förmånstagare:
    • tidigare maka/make, sambo eller registrerad partner
    • egna styvbarn/fosterbarn
    • barn/styvbarn/fosterbarn till maka/make, sambo eller registrerad partner
    • barn/styvbarn/fosterbarn till tidigare maka/make, sambo eller registrerad partner
    Ett särskilt förmånstagarförordnande gäller så länge försäkringen gäller eller tills det återkallas eller ändras.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J