Till senaste kommentaren

Vad gör jag som anhörig vid ett dödsfall?

Min mamma har gått bort. Är det något jag bör göra?

Kommentarer

  • Hej Pablo,

    Vi beklagar bortgången av din förälder.

    För pensionskunder bosatta i Sverige erhåller vi automatiskt information om dödsfall från Skatteverket. Som anhörig behöver du inte informera oss om bortgången av vår pensionskund på egen hand.

    Den försäkrade är berättigad pension samma månad som denne avlider, och erhåller alltså en sista utbetalning samma månad som dödsfallet inträffat.

    Om den försäkrade pensionskunden valt att ha återbetalningsskydd på sin försäkring, kan en fortsatt utbetalning ske till efterlevande. Eventuella förmånstagare blir automatiskt tillskickade information gällande en efterlevandepension.

    Att tänka på är att vi emellertid inte får in information från Skatteverket om en eventuell dödsboadress. Önskar man få information sänd till annan adress än den som funnits registrerad för den avlidne, behöver anmälan om eftersändning göras hos Svensk adressändring.

    För utomlands bosatta måste vi emellertid erhålla ett dödsfallsintyg till oss, då vi normalt sett inte erhåller information från myndigheter utanför Sverige. Skicka i sådant fall denna till oss digitalt eller postalt till nedanstående adress, för att pensionsengagemanget skall avslutas på regelrätt sätt.

    AMF
    Klara Södra Kyrkogata 18
    113 88 Stockholm

    Vänligen,
    Sebastian Kundservice
  • Hej
    När och hur får jag som anhörig reda på om den bortgånga har valt efterlevandeskydd eller återbetalningsskydd efter dödsfallet?
  • Hej Lasse, tack för din fråga!

    I de fall en kund har återbetalningsskydd på sin pension hos AMF skickas vanligtvis informationen ut till efterlevande inom några veckor efter kundens bortgång. Beroende på vilken typ av pension det handlar om kan det antingen vara en valcentral eller AMF själva som skickar ut den informationen.

    Om du vill att vi ska titta närmare på någon specifik person, och svara på hur / när informationen skickas ut, ber vi dig att kontakta vår kundservice.

    Vänliga hälsningar,
    Mattias Kundservice
  • Hur gör jag för att välja vem som ska ha mina pengar, återbetalningsskydd. Hittar inget om vart jag ska göra de ändringarna??
    Ylva Wellander
  • Hej Ylva, tack för din fråga!

    För att kunna hjälpa dig med detta behöver vi först se vad det rör sig om för typer av försäkringar. Därför ber vi dig att ta kontakt med oss via antingen telefon (0771-696 320) eller epost (info@amf.se), så att vi kan titta på dina personliga uppgifter.

    Vänliga hälsningar,
    Mattias Kundservice
  • Hej
    Fick brev från er om att min avlidna far haft efterlevandeskydd på sin pension och att det fanns pengar som skulle betalas ut. 
    Jag har återsänt blankett som ni skickat ut samt bifogat dödsanmälan och släktutredning fr skatteverket. Vad händer härnäst, kommer ni skicka ut någon form av beslut ang detta?
    Mvh Anna 

    Anna Alexandersson
  • Hej Anna,

    Tack för din fråga!

    Det skickas automatiskt ut information när mottagande bollag har fått in blanketterna. Det skickas både information till dödsboet, men även till berättigade efterlevande av pensionen.
    Handläggningstiden för dessa ärenden är ganska lång. Det kan vara bra att ha det i åtanke.

    Med vänliga hälsningar,
    Kevin Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.