Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Vad gör jag som anhörig vid ett dödsfall?

Min mamma har gått bort. Är det något jag bör göra?

Kommentarer

  • Hej Pablo,

    Vi beklagar bortgången av din förälder.

    För pensionskunder bosatta i Sverige erhåller vi automatiskt information om dödsfall från Skatteverket. Som anhörig behöver du inte informera oss om bortgången av vår pensionskund på egen hand.

    Den försäkrade är berättigad pension samma månad som denne avlider, och erhåller alltså en sista utbetalning samma månad som dödsfallet inträffat.

    Om den försäkrade pensionskunden valt att ha återbetalningsskydd på sin försäkring, kan en fortsatt utbetalning ske till efterlevande. Eventuella förmånstagare blir automatiskt tillskickade information gällande en efterlevandepension.

    Att tänka på är att vi emellertid inte får in information från Skatteverket om en eventuell dödsboadress. Önskar man få information sänd till annan adress än den som funnits registrerad för den avlidne, behöver anmälan om eftersändning göras hos Svensk adressändring.

    För utomlands bosatta måste vi emellertid erhålla ett dödsfallsintyg till oss, då vi inte mottager information från myndigheter utanför Sverige. Skicka i sådant fall denna till oss digitalt eller postalt till nedanstående adress, för att pensionsengagemanget skall avslutas på regelrätt sätt.

    AMF
    Klara Södra Kyrkogata 18
    113 88 Stockholm

    Vänligen,
    Sebastian Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy