När får jag utbetalning av efterlevandepension?

Hej! När man är förmånstagare och har registrerat sitt kontonummer för utbetalningar, hur lång tid tar det innan utbetalningarna kommer igång?

Kommentarer

  • Hej Annette, tack för din fråga!

    Det beror på när under månaden som kontonumret inkommer till oss. Generellt kan man säga att så länge kontonumret registreras i början av månaden, så hinner vi genomföra utbetalningen samma månad. I annat fall görs utbetalningen månaden därpå och de innestående pengarna utbetalas retroaktivt.

    AMF har fasta utbetalningsdagar varje månad. Utbetalningen sker alltid den 22:a varje månad, förutom i de fall då den 22:a infaller på en helg eller röd dag. I de fallen görs utbetalningen istället vardagen innan.

    Vänliga hälsningar,