Utbetalning för 2023

Varför är det mindre pengar utbetalt för 2023 än för 2022?

Kommentarer

  • Hej Olle!

    Tack för din fråga.

    Det hänger ihop med den ekonomiska nedgången under förra året 2022. Många av världens aktiebörser föll kraftigt, och även andra investeringar har utvecklats svagt. Det har inneburit att de pengar vi förvaltar har minskat i värde, vilket gör att vi måste sänka pensionerna.

    Pension från AMF är premiebestämd vilket betyder att den består av pengar som din arbetsgivare satt av (eller du själv sparat) till din tjänstepension. Den påverkas av avkastningen på marknaderna. AMF har en direktavkastande modell och avkastningsräntan, positiv eller negativ, fastställs för varje månad. År 2022 var ett år med kraftiga börsfall och geopolitisk oro vilket har lett till sjunkande avkastning vilket leder till sjunkande pensioner.

    Vänligen,
    Susan
  • Okej tack ändå för info! Med Vänlig Hälsning Olle.