Utbetalning av min pension

Hej ! Min pension från er har inte kommit trots jag fått besked att ni skall betala ut.

Kommentarer

  • Hej Jan-Olof,

    Tack för din kontakt! Om din pensionsutbetalning har uteblivit kan det bero på olika saker. Det kan till exempel vara att vi saknar kontonummer eller levnadsintyg.
    För att kunna hjälpa dig behöver du kontakta vår Kundservice här!

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • När vet man hur mycket man kan få ut, och när börjar utbetalning av den?
  • Hej Christel,

    Tack för din fråga! För att vi ska kunna besvara detta och se hur det ser ut för dig behöver du kontakta vår Kundservice.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice

    Petra
  • När börjar min pension utbetalas från er?
  • Hej CarlGustav!

    Tack för din fråga! För att vi ska kunna besvara detta och se hur det ser ut för dig behöver du kontakta vår Kundservice.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J
  • Hej!
    Jag funderar på att skjuta upp uttag av tjänstepension i två år. Om jag ångrar mig och vill ta ut den tidigare, går det?

  • Hej Bengt!

    Det går bra att tidigarelägga sin utbetalning efter man har skjutit fram den. Via AMF.se/dinasidor.se kan man tidigast göra ändringar 7 månader innan och senast 2 månader innan utbetalningens start.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Sofia B
  • Hej
    Jag vill börja ta ut den delen av min tjänstepension som heter
    Statens tjänstepensionsverk, SPV - Förmånsbestämd ålderspension, PA 16 Avd 2

    Hur bär jag mig åt ?

    MVH
    Per D

  • Hej Per!

    Tack för din fråga.

    Om du har den tjänstepensionen placerad hos AMF och önskar att starta utbetalningen gör du det enklast på AMF.se/dinasidor.

    För att starta eller ändra din utbetalning kan du logga in på AMF.se/dinasidor med ditt Bank-ID. Väl inne finner du en flik som heter "Dags för pension" och "Prognos & Ändra utbetalning". Där kan du välja utbetalningsstart samt utbetalningslängd. Du följer sedan de tre stegen och slutligen signerar du med ditt Bank-ID för att genomföra ändringen.

    Vi har en hel kalendermånads handläggningstid om du ändrar utbetalningen via vår hemsida. Detta innebär att du senast en hel månad före utbetalningsmånaden behöver genomföra ändringen.

    Har du inget Bank-ID är du välkommen att kontakta vår kundservice så skickar vi en blankett till din folkbokföringsadress. Gör du ändringen via blankett så behöver du senast skicka in den två månader före utbetalningsmånaden.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J
  • Hej!
    Kan man välja själv under hur kort/lång tid en privat pensionsförsäkring betalas ut? Vad är standard idag och går det att påverka genom att välja själv?
  • Hej!

    Tack för din fråga.

    Om det gäller en privat pensionsförsäkring hos AMF kan du välja att ta ut den på 5 eller 10 år. Om försäkringen inte omfattas av återbetalningsskydd är det möjligt att välja livsvarig. Gör du inget val betalas den ut på 5 år.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J
  • Jag ska få 9:- före skatt, vill inte ha det kränkande, och kostar mer i administration .Vill att ni tar bort det ?
  • Hej Marie!

    Om en försäkrings värde är lägre än 30 % av ett innevarande års prisbasbelopp (14 490 kronor för 2022) när utbetalningen startar, betalas försäkringen automatiskt ut som engångsutbetalning. Det innebär att hela försäkringens värde betalas ut på en gång istället för månadsvis. Är värdet högre än 30 % av prisbasbeloppet betalas försäkringen automatiskt ut per månad.

    Eftersom beloppet du nämner är så pass lågt så tyder det på att det kommer bli en engångsutbetalning. Du kan se ditt totala pensionskapital som inloggad på vår hemsida, under "Visa pensionsförsäkringar".

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J
  • Kan man ta ut 39 år gammal sin pension?
  • Hej Daniel!

    Tack för din fråga.

    Vad gäller tjänstepensionen så gäller olika regler för olika avtalsområden. Tidigast för att ta ut pensionen är 55 år.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J
  • Kan man ändra skatten på pension efter man börjat ta ut den?
  • Hej Christina!

    Tack för din fråga.

    Ja, du kan när som helst ändra på skatten. Det gör du enklast genom att logga in på AMF.se/dinasidor, klicka på "Dina uppgifter och utbetalningar" och sedan på "Dina uppgifter". Bläddra ned till rutan om skatt och klicka sedan på "Ändra skatt".

    Saknar du BankID kan du även kontakta vår kundservice.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J
  • Okej det låter bra 😊 önskar dig oxå en trevlig dag!
  • Hej
    När man vill ta ut sin tjänstepension räcker det med att logga in och starta utbetalningen, eller behöver ni få in övriga dokument från mig?
  • Hej Inga-Britt!

    Tack för din fråga.

    Det räcker gott och väl med att starta utbetalningen digitalt på vår hemsida.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J
  • Hur gör jag för att skjuta upp utbetalningen?
  • Hej Helen!

    Tack för din fråga.

    För att starta eller ändra din utbetalning kan du logga in på AMF.se/dinasidor med ditt Bank-ID. Väl inne finner du en flik som heter "Dags för pension" och "Prognos & Ändra utbetalning". Där kan du välja utbetalningsstart samt utbetalningslängd. Du följer sedan de tre stegen och slutligen signerar du med ditt Bank-ID för att genomföra ändringen.

    Vi har en hel kalendermånads handläggningstid om du ändrar utbetalningen via vår hemsida. Detta innebär att du senast en hel månad före utbetalningsmånaden behöver genomföra ändringen.

    Har du inget Bank-ID är du välkommen att kontakta vår kundservice så skickar de en blankett till din folkbokföringsadress. Gör du ändringen via blankett så behöver du senast skicka in den två månader före utbetalningsmånaden.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J
    AMF
  • Kan man starta sin utbetalning av allmän pension och tjänstepension trots att man fortsätter att arbeta?
  • Hej Inga-Britt,

    Tack för din fråga!

    Det går bra att göra i de flesta fall. Vänligen kontakta oss så kan vi hjälpa dig med vad som gäller specifikt för dig.

    Ha en fin dag!
    Vänligen,

    Sofia D
  • Ej fått någon utbetalning denna månad, december.
  • Hej Dick!

    Vår utbetalningsdag är imorgon, den 22:a december.

    Under 2023 är utbetalningsdagarna:

    • Fredag 20 januari
    • Onsdag 22 februari
    • Onsdag 22 mars
    • Fredag 21 april
    • Måndag 22 maj
    • Torsdag 22 juni
    • Fredag 21 juli
    • Tisdag 22 augusti
    • Fredag 22 september
    • Fredag 20 oktober
    • Onsdag 22 november
    • Fredag 22 december

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia

    AMF
  • Hej! Fick besked idag om min AMF utbetalning för 2023. Ni har sänkt den med 500 kr i månaden efter skatt. Jag har 17 månader kvar så det är 6000 kr mindre under 2023. Så besviken på det. Har ringt till er och får besked att det beror på värdsläget och allt negativt som hänt under 2022. Jag har jobbat i alla år i vår kommun  där ni har gått ut med er pension så jag har säkert jobbat ihop tillräckligt. Har inte fått någon info om det här heller under hösten. Så ledsen och besviken över detta. Hoppas jag får något mer svar och att flet reagerar på det.
  • Hej Eva!

    Tack för din fråga.

    Det hänger dessvärre ihop med den ekonomiska nedgången under förra året 2022. Många av världens aktiebörser föll kraftigt, och även andra investeringar har utvecklats svagt. Det har inneburit att de pengar vi förvaltar har minskat i värde, vilket gör att vi måste sänka pensionerna.

    Månadsbeloppet som du får i pension baseras på det pensionskapital som finns i försäkringen och på hur lång tid pensionen ska betalas ut. Dessutom tar vi hänsyn till om du har valt återbetalningsskydd eller inte, samt gör antaganden om framtida avkastning (prognosränta 2%), skatt och kostnader när vi räknar fram ditt månadsbelopp.

    För de som valt kortare utbetalningstid kan de märka en större sänkning eftersom vi då inte har samma möjligheter att dämpa eller jämna ut pensionen mellan olika år för att den ska bli jämnare. Sänkningen i kronor blir större ju större utbetalningsbelopp man har. De som får störst, relativ sänkning är de kunder som har tidsbestämt uttag och kort tid kvar till sista utbetalningen.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia
    AMF
  • Hur länge kan hag skjuta upp mitt uttag?
    Fyller 65 i år men vill vänta några år med att ta ut den. Hur länge kan jag vänta?
  • Hej Solveig!

    Tack för din fråga.

    Vanligtvis finns det ingen begränsning för hur länge du kan skjuta upp din pensionsutbetalning. Några försäkringar har dock ett tak för hur länge utbetalningen kan skjutas fram.

    Om du loggar in på AMF.se/dinasidor och klickar på "Dags för pension" och sedan "Prognos och ändra utbetalning" så kan du göra ditt val där. Om det finns en begränsning så kommer det framgå där du väljer vilket år u vill skjuta fram utbetalningen till.

    Saknar du BankID behöver du kontakta vår kundservice för att få en blankett hemskickad.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia
    AMF
  • Hej! Undrar hur mycket jag får jobba om jag tar ut tjänstepension?  Maria
  • Hej Maria!

    Tack för din fråga,

    Beroende på vilken avtalspension du har skiljer sig reglerna lite. Då detta är ett forum för generella frågor och svar kan jag inte se hur det ser ut för dig. Men du är varmt välkommen att kontakta oss på kundservice.

    Ha en fin dag!

    Vänligen
    Susan
  • Jag bor i Arizona,USA, och jag har fyllt in alla papper och skickat der till er. Har inte hort nagot fran er, sa min fraga ar, om nagot ar fel , med min ansokan, kotaktar ni mig pa min E Mail?
  • Jag bor i AZ  USA och har fyllt in och skickat er min ansokan. Jag har inte hort nagot fran er, sa om jag har gjort nagot fel, pa min ansokan, kontaktar ni mig pa min EMAIL.
  • Hej Jan Ove,

    Om du ansökt om utbetalning via blankett skickar vi ut en ändringsbekräftelse per brev. Eftersom du bor i USA kan det ta något längre tid med postgången. Vänligen kontakta vår kundservice så kan vi hjälpa dig vidare i detta eftersom detta är ett forum för generella frågor.

    Trevlig helg!
    Vänligen,
    Sofia D
  • Jag skickade in uppgifter om mitt bank konto. Jag undrade om det kom fram och om allt ar OK.
  • Hej Jan Ove,

    Då detta är ett forum för generella frågor ber vi dig vänligen att kontakta vår kundservice om du har frågor kring din utbetalning.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Camilla F
  • Har nyss, sedan årsskiftet 2022/2023, börjat ta ut min pension hos er. Både i januari och februari fick jag insättningsinformation på Kivra från er, men inte i mars. Jag undrar om det inte längre skickas ut någon sådan?

  • Hej Maria,

    Tack för din fråga!

    För att vi ska kunna hjälpa dig med din fråga är du välkommen att kontakta vår kundservice eftersom detta är ett forum för generella frågor. Därefter kan vi se vad som gäller för dig.

    Ha en fin eftermiddag!
    Vänligen,
    Sofia D
  • Jag postade blanketten med kontouppgifter till er den 17/ maj, för att ta ut min tjänstepension i engångsbelopp. När kommer utbetalningsbesked?
    Jag har varken bank-id eller digital brevlåda.
    Leena
  • Hej Leena,

    tack för din fråga!

    Du är varmt välkommen att kontakta vår kundservice då detta är ett öppet forum för generella frågor.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Sofia D

  • buenas tardes, porque solo recibo SEK 760 por mes de AMF

    Ana
  • Hej Maria,

    Tack för din fråga!

    För att vi ska kunna hjälpa dig med din fråga är du välkommen att kontakta vår kundservice eftersom detta är ett forum för generella frågor. Därefter kan vi se vad som gäller för dig.

    Ha en fin sommar!
    Vänligen
    Susan
  • If I have my monthly pension check deposited in a foreign bank account, how is the foreign exchange rate calculated?
    ERIC
  • Hello Eric,

    We always follow today's exchange rate when we make payouts.

    Kind regards,
    Amy
  • Hej jag har inte fått min AMF pension på mitt konto 22/1-24. Även fast det står som utbetald.  Vad göra!!
    Lars
  • Tack för din fråga!

    För att vi ska kunna hjälpa dig med din fråga är du välkommen att kontakta vår kundservice eftersom detta är ett forum för generella frågor. Därefter kan vi se vad som gäller för dig.

    Ha en fin dag
    Karl
  • Hej !
    Jag är intressebevakare (godman) för min syster och MÅSTE HA hennes bruttopension från er, se nu till att jag får svar i dag !!
    Karl-Erik
  • Tack för din fråga!

    För att vi ska kunna hjälpa dig med din fråga är du välkommen att kontakta vår kundservice eftersom detta är ett forum för generella frågor.

    Ha en fin dag!
    Minela
  • hei dette er Per-ivar Hansen fra Norge -Sverige det er vanskelig og logge inn på denne svenske pensjonen  da jeg bruker norsk bank, hvorfor er dette sånn vet jeg ikke da, også hvor mye er pensjonspengene, også hvor mye betaling hver måned da, også hvor mye betaling i vente, ok høre av dere så vet jeg mere, ok. med venlig hilsen, Per-ivar
    Per Ivar
  • Hej Per Ivar,

    Om man vill logga in på amf.se/minasidor behöver man ha tillgång till ett Svenskt BankID. Har man inte det får man all information brevledes.
    Detta är ett forum för allmänna frågor, vill du ha mer specifik information kring din tjänstepension kan du kontakta vår kundservice så hjälper vi dig gärna.

    Jag önskar dig en trevlig dag!
    Vänligen,
    Amy
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.