Utbetalning av innestående pension till dödsbo

Av olika anledningar kan det finnas innestående pengar som efter dödsfall ska betalas ut till dödsboet.* För att vi ska kunna göra det, behöver uppgifter för utbetalning lämnas till oss.

Om det finns ett konto till dödsboet skickar ni in ett kontoutdrag eller kontointyg från banken. Observera att kontot ska vara ställt i den försäkrades (avlidnes) namn.

Om det inte finns ett konto till dödsboet, behöver följande skickas in:
  1. Skriftligt godkännande från alla dödsbodelägare (i de fall det finns fler än en) om vem pensionen ska betalas ut till, exempelvis en företrädare för dödsboet.
  2. Kopia på bouppteckningen eller annat underlag som legalt styrker vem/vilka som är dödsbodelägare.
  3. Kontoanmälan som är undertecknad av kontohavaren/företrädaren. Tänk på att fylla i den försäkrades (avlidnes) personnummer på anmälan. Blankett för kontoanmälan hittar du här.
Skicka underlagen till AMF, 113 88 Stockholm eller per e-post till oss.

*Observera att detta inte är att förväxla med efterlevandepension, där förmånstagare får pension efter att den avlidne haft återbetalningsskydd på sin försäkring.
AMF

Kommentarer

  • Hej Jag har inte fått utbetalning av innestående pension till dödsbo. Min make avled den 11:e mars 2019, han hade konto hos Swed bank.Vet inte vad som har hänt men jag frågade på kontoret (AMF) de sad att det finns inte sånt, vet inte vad som har hänt. Jag kunde inte förstå systemet heller vad som ska man göra för att få makes pension efter avliden.
  • Hej Ruby,

    Tack för din fråga!

    Du är varmt välkommen att kontakta vår kundservice så kan vi hjälpa dig med ditt ärende. Det kan vara så att vi behöver kompletterande uppgifter från dig för att vi ska kunna betala ut till dödsboet.

    Med vänlig hälsning,