Får jag arbeta samtidigt som jag tar ut tjänstepension?

Om jag går i pension och  tar ut tjänstepension vid 63
Kan jag då hoppa in vid något tillfälle och jobba extra
hos min tidigare arbetsgivare .
Jag har hört att man inte får jobba alls om man tar ut tjänstepension före 65
Mvh
Lars K

Kommentarer

  • Hej Lars, tack för din fråga!

    Det beror faktiskt på vilken typ av tjänstepension det gäller. Det finns nämligen olika avtalsområden beroende på vilket arbete man haft, och olika villkor för de olika avtalsområdenas tjänstepension. Följande gäller för de olika avtalsområdena:

    Avtalspension SAF-LO (privatanställda arbetare): Tillåtet att arbeta vid förtida uttag.
    KAP-KL (kommun- och landstingsanställda): Tillåtet att arbeta vid förtida uttag.
    ITP / ITPK (privatanställda tjänstemän): Inte tillåtet att arbeta mer än max 8 timmar per vecka vid förtida uttag.
    PA16 (statligt anställda): Inte tillåtet att arbeta alls vid förtida uttag.

    Om du är osäker på vilket avtal du tillhör är du välkommen att kontakta oss på 0771-696 320 eller info@amf.se, så kan vi kika på dina personliga uppgifter.

    Vänliga hälsningar
  • Hej!
    Jobbar som lärare i Västerås kommun har nyligen fyllt 65-år och tänker fortsätta jobba till sommaren. Jag undrar om min arbetsgivare fortsätter att betala in på min tjänstepension efter 65 fyllda 65år?
  • Hej WP, tack för din fråga!

    Som kommunanställd är det obligatoriskt för arbetsgivaren att betala in tjänstepension tills du fyller 67 år enligt följande. Din arbetsgivare sätter in motsvarande 4,5 procent av din månadslön upp till 40 250 kronor (2019). På lönedelar över detta belopp sätter arbetsgivaren in motsvarande 30 procent av månadslönen. Om du jobbar efter att du har fyllt 67 år sätter arbetsgivaren in motsvarande 4,5 procent oavsett storleken på din månadslön. Du får alltså inte de 30 procenten som tidigare.

    Vänliga hälsningar

  • Hej! Kan man jobba mer än 8 timmar/vecka efter man är 65?
  • Hej Thomas, tack för din fråga!

    Ja, begränsningarna som vi har beskrivit längre upp i denna tråd gäller endast innan 65 års ålder. Efter att du har fyllt 65 så är det tillåtet att arbeta hur mycket du vill.

    Vänliga hälsningar,
  • Har fylld 65år, tar ut pensionen helt,  gäller alla mina pensioner. jag fortsätter att jobba mer eller mindre men deltid alla fall. Min arbetsgivare har fortsatt att betala pensionspengar till fora och vilka gått till amf pensionsförvaltaren. Får jag någon gång dessa pengar själv, det är kring 9800 kr per år. Arbetsgivaren har betalad nu två år och tredje börjar nu. fattar inte alls det svenska pensionssystemet?????
  • Hej Yvon,

    Tack för din kommentar!

    Det finns ingen "regel" som säger att arbetsgivare skall betala in tjänstepension efter att man fyllt 65 år. Om man förhandlar med ens arbetsgivare och kommer överens om att inbetalningarna skall fortsätta efter 65, kommer de kommande premierna läggas på ens totala tjänstepension.

    Man kan alltid se över tjänstepensionen inloggad på Dina sidor.

    Med vänliga hälsningar,
  • Hej.
    Om jag tar ut min kap kl pension vid 63 och tar ett annat jobb in om privat sektor ex. Skulle det då påverka min pension från landstinget?
  • Hej Hans,

    Tack för din fråga!

    Nej, det påverkar inte din KAP-KL pension. Om du tar ett jobb som privatanställd arbetare kommer din arbetsgivare att betala in tjänstepension till dig, men den inbetalningen kommer att ske till en ny tjänstepensionsförsäkring. Det finns heller inte någon restriktion som säger att du inte får arbeta samtidigt som du lyfter din KAP-KL försäkring.

    Med vänliga hälsningar,
  • Hej,

    I "tråden" ovan skrev ni "Ang. begränsningarna som vi har beskrivit längre upp i denna tråd gäller endast innan 65 års ålder. Efter att du har fyllt 65 så är det tillåtet att arbeta hur mycket du vill"
    Gäller det även.PA16 (statligt anställda)?
    Och "inte tillåtet att arbeta alls vid förtida uttag" gäller det endast vid förtida uttag?
    Jag började ta ut min vid 66 års ålder och är nu 68 år
    /Stefan
  • Hej Stefan,

    Tack för din fråga!

    För PA16 avd.2 gäller att den statliga anställning som du har tjänat in tjänstepensionen som du lyfter måste ha upphört och det är oavsett ålder.
    Det gäller endast om du själv aktivt begärt att ta ut din tjänstepensionen.

    Det gäller inte om när vi automatiskt betalar ut pensionen som för närvarande sker vid 71 års ålder och styrs av LAS.

    Med vänliga hälsningar,

  • Hej!
    Har blivit erbjuden avtalspension från min arbetsgivare banken från 60 till 62 års ålder för att därefter ha pension enligt paragraf 8 fram till 65. Har jag rätt att fortsätta arbeta under dessa år? Hur påverkas pensionen?
    Med vänlig hälsning,
    59-åring
  • Hej Vivian,

    Tack för din fråga.
    Denna del av din tjänstepension är inget som AMF har hand om, därför får vi be dig att vända dig till din valcentral.
    I övrigt får man inte arbeta mer än 8h per vecka när man är tjänsteman och tar ut pension före 65.

    Med vänlig hälsning
  • Hej, kan jag ta uppdrag som egen konsult samtidigt som jag slutar min statliga anställning under 2021 och tar ut min statliga och privata tjänstepension från 63 år? Jag är statligt anställd nu men har varit privatanställd tidigare.
  • Hej Ingemar!

    Tack för din fråga.

    För PA16 avd.2 gäller att den statliga anställning som du har tjänat in tjänstepensionen som du lyfter måste ha upphört och det är oavsett ålder.
    Det gäller endast om du själv aktivt begärt att ta ut din tjänstepensionen.

    Med vänliga hälsningar,
    AMF
  • HEJ ,MAN MAN TA UT TJÄNSTE PENSIONEN OCH JOBBAR,JAG ÄR 60 ÅR
    TACK.
  • Hej Mario,

    Stort tack för din fråga!

    Det beror vilket kollektivavtal din tjänstepension tillhör, det finns olika försäkringsvillkor för olika avtal. Vi rekommenderar dig att antingen kontakta oss per telefon, mail eller i vårt chattforum där du kan uppge ditt personnummer så vi kan se efter hur det ser ut för din del. Nedan följer våra kontaktuppgifter samt öppettider.

    Telefon, vardagar 08:00-17:00: 0771 696 320.
    Chatt, vardagar 08:00-17:00: https://www.amf.se/chat.
    Bli uppringd, vardagar 10:00-16:00: https://www.amf.se/kontakta-kundservice/telefon/.
    E-post: info@amf.se

    Vänligen,
  • Hej!

    Jag är 56 år och jobbar som lärare på kommunal skolan.
    Jag har tänkt att börja ta ut min tjänstepension nästa år och skall ta ut den på 6 år.
    Jag kommer då endast jobba som vikarie ibland och andra "ströjobb"
    Är dett möjligt?
    mvh
    Anette
  • Hej Anette,

    Tack för din fråga!

    Om du tar ut din tjänstepension inom avtalsområdet som gäller för anställda i kommun eller landsting, KAP-KL eller KAP-KL/AKAP-KL, kan du fortsätta att arbeta hur mycket du vill och samtidigt ha din tjänstepension under utbetalning. Det finns ingen begränsning.

    Med vänlig hälsning,