Tjänstepension innan 65

Vad finns det för för/nackdelar med att ta ut den tjänstepensionen man tjänat in om man plockar ut den innan 65?
Hur funkar utbetalningen vad det gäller tiden? Kan man få åt hela summan på en gång, eller är det annat som gäller?

Kommentarer

  • Hej Jouni!

    Tack för din fråga.

    Om du går tidigt i pension blir pensionen lägre eftersom den pension du tjänat in ska räcka under flera år. Det betyder att månadsutbetalningen blir lägre än om du väntar med att ta ut pensionen. Du får också färre år med inbetalningar till din pension.

    För tjänstepensionen är det vanligast med månatliga utbetalningar livet ut, men många pensionsförsäkringar tillåter dig att själv välja utbetalningstiden, till exempel under 5, 10, 15 eller 20 års tid. Till skillnad från den allmänna pensionen kan du inte pausa utbetalningarna för tjänstepensionen. Det går heller inte att ändra utbetalningstiden efter det att pengarna börjat att betalas ut.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J
  • Min AMF skall börjas betalas ut när jag 65 år
    men min pensionsålder är 66 år
    Varför?
    Om jag vill pausa AMF tills jag är 68 år
    och sedan går i pension vid 67
    måste jag då vänta ett är på AMF?
    Bengt
  • Du kan välja att skjuta upp din pension om du inte vill att den betalas ut vid avtalad pensionsstart. Om du skjuter upp den två år och sedan vill börja ta ut den efter ett år så kan du välja att starta den tidigare.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,

    Ludwig Kundservice