Tjänstepension

Hej
om jag tar ut min tjänstepension nu från 56 år och 5 år framåt kan jag jobba efter 65 som stadsanställd.
Mvh
Ola

Kommentarer

  • Hej Ola,

    Tack för din fråga.

    Den statliga anställning som du har intjänat din tjänstepension ifrån måste ha upphört innan utbetalningen kan ske, det gäller oavsett ålder.
    Kravet gäller när du aktivt begärt att ta ut din pension och gäller inte när vi automatiskt betalar ut pensionen som för närvarande sker vid 71 års ålder.

    Har du lyft din ITP innan 65 års ålder så går det inte att arbeta mer än 7 timmar och 59 minuter / vecka, oavsett om det är arbete i ett annat avtalsområde eller eget företag.

    Detta kan resultera i återtag av inbetalda premier.

    Med vänlig hälsning,
    Noa

    AMF