Tidigt utag av tjänstepension

Hej
Jag har ju 7 olika delar i min tjänstepension. Man kan ju börja ta ut tjänstepension från 55 års ålder, min ena fråga är: kan man välja att bara ta ut en del av dom sju delarna och "spara" resten till 65 års ålder? eller är det alla delar eller ingen?. Om man börjar ta ut pensionen vid ex. 56 års ålder, måste man då gå ner motsvarande i arbetstid? eller kan man fortsätta jobba fullt. Jag är medveten om att min pension minskar drastiskt så det säger sig självt.

Mats

Kommentarer

  • Hej Mats,

    Tack för din fråga!

    1. Ja, du kan välja att enbart starta utbetalningen av en av dina försäkringar och avvakta med resterande. Du kan göra enskilda val för samtliga försäkringar.

    2. För avtalspension SAF-LO kan du ta ut din tjänstepension och fortsätta arbeta hur mycket du vill. Det finns ingen begränsning. Om din arbetsgivare betalar in till en försäkring som är under utbetalning justeras beloppet vi betalar ut månaden efter.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej

    Ok! hur gör jag för att börja ta ut delar av tj pensionen?

    Mats
  • Hej Mats,

    För att starta din utbetalning från AMF kan du logga in på Dina sidor om du har ett BankID. När du är inloggad klickar du på fliken "Dags för pension" och sedan "Prognos och ändra utbetalning". Där kan du sedan göra val, antingen för samtliga av dina försäkringar, eller var och en för sig. Du avslutar dina ändringar genom att godkänna med ditt BankID.

    Med vänlig hälsning,

  • Jag skulle gärna vilja ta ut min AMF privatpension  from Juni 2021 under 5 år. Jag har inte lyckats i Min Pension att starta processen utan kontaktar nu varje bolag.
  • Hej Maria,

    Det stämmer. På Minpension.se kan du enbart göra prognoser för din pension.Om du har ett BankID kan du logga in på vår hemsida och starta din utbetalning direkt där.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej.
    Har begått ett misstag o tagit ut min tjänstepension, livet ut.
    Kan jag ändra till 5 år?
    Har endast fått en utbetalning än.

  • Hej Ann-Britt,

    Tack för din fråga! När en utbetalning har startat kan man inte längre ändra utbetalningslängd. Kontakta gärna vår Kundservice här! Då kan vi se hur det ser ut för dig och hjälpa dig på bästa sätt.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice

    Petra
  • Hej.Kan jag ta ut hela min tjänste pension hade varit trevligt, den r inte så stor.
  • Hej Berta,

    Tack för din fråga! Om din utbetalning inte har startat så kan man få en engångsutbetalning om försäkringens värde understiger 14.280 kr vid första utbetalningstillfället. Det sker automatiskt och inget man behöver be om att få. Överstiger försäkringens värde 14.280 kr kan det inte bli en engångsutbetalning. Då kommer det betalas ut på den utbetalningslängden som är satt vid utbetalningsstarten.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Hur får jag reda på hur mycket jag får ut?
  • Hej Christel,

    Tack för din fråga! I samband med sin första utbetalning får man hemskickat en utbetalningsbekräftelse som redovisar hur mycket man kommer få utbetalt.
    Om du är ansluten till Kivra och har anmält hos AMF att få dina brev skickade dit kommer ditt utbetalningsbesked skickas till Kivra.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice

    Petra
  • Jag planerar att ta ut hela tjänstepensionen under 6 år från 59 års ålder men arbeta vidare. Hur blir det med skatten om jag kommer över brytpunkten tror det är 43000, med tjänstepension + lön. Måste jag själv hålla koll på det och exempelvis fyllnadsinbetala för att undvika restskatt.
  • Hej Peder,

    Tack för din fråga! Fråga gärna detta till Skatteverket om det är du själv som behöver hålla koll på det. Vi kommer att dra 30% och ser ingen annan inkomst du har. Om du vill att vi drar mer än 30% kan du enkelt ändra din skattesats under "Dina uppgifter" på dina sidor.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Hej
    Kan man ta ut tjänstepension från 55 och fortsätta jobba om man tillhör Kap-KL eller finns det begränsningar.

    Mvh
    Mikael
  • Hej Mikael!

    Tack för din fråga.

    Tidigast att påbörja utbetalning från sin tjänstepension i AKAP-KL/KAP-KR är 60 år. Det finns inga begränsningar kring arbete samtidigt som man får utbetalning.

    Allt gott!

    Vänligen,
    Sofia B
  • Hur gör jag för att ta ut pension vid 56 år?
  • Hej Christel!

    Enklast att starta igång sin utbetalning är via AMF.se/dinasidor. Där går du in under fliken "Dags för pension" och "Prognos och ändra utbetalning" och följer 3 steg.

    Om du önskar vägledning är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Sofia B