Swedbank, Nordea och Danske bank

Som jag förstår det har AMF ett stort ägande i Swedbank och kanske de andra Bankerna hur kommer mina Pensionsfonder påverkas av dessa eventuella höga skadestånd eller möjliga konkurser?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    AMF äger idag ca 4,4 procent av aktierna i Swedbank, vilket gör oss till den femte största ägaren.

    När det gäller den rådande situationens påverkan på våra placeringars värdeutveckling så finns det ingen anledning att känna oro. Vårt innehav i Swedbank är ett innehav av väldigt många; vi har en bred portfölj med aktier, räntor, fastigheter och andra tillgångar såväl i Sverige som utomlands.

    En enskild akties utveckling har därför, även på kort sikt, i regel en mycket begränsad påverkan på våra sparares pensioner.

    Vänliga hälsningar,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.