Sparande till barnbarnen

Kan jag bestämma när dom får tillgång till sparandet, tex vid fyllda 30 år ?
Hur beskattas vinsten ?

Kommentarer

  • Hej Leif,

    Tack för din fråga! Nej man kan inte bestämma när de får tillgång till sparandet. Minderåriga får automatiskt tillgång till sitt sparande när de har fyllt 18 år.

    När du säljer fondandelar i fondsparande utan koppling till pension realiseras en vinst eller en förlust som ska tas upp i din deklaration. Skatten på en kapitalvinst är 30 procent. AMF lämnar uppgifter till Skatteverket och du kommer att få en kontrolluppgift i god tid till din deklaration. Tänk på att du själv i samband med deklarationen ska betala in eventuell skatt på vinst.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra