Sjukpensionär som fyller 65 2020, vad gäller för regler?

Blir 65 år 2020, är idag sjukpensionär och jag undrar om min tjänstepension betalas ut automatiskt när jag fyller 65?

Kommentarer

  • Hej Hans,

    Tack för din fråga!

    De flesta tjänstepensionsförsäkringar har i dagsläget en pensionsålder på 65 år med automatisk start månaden du fyller 65 år. Detta kan variera baserat på under vilket avtalsområde man har. Vi skickar ut ett brev fem månader innan planerad utbetalningsstart med information om vilka möjligheter du har att påverka din pensionsutbetalning. Du kan logga in på amf.se/dinasidor med ditt BankID och se över dina tjänstepensionsförsäkringar och även där genomföra ändringar om så önskas.

    Med vänliga hälsningar,