Sjukersättning

Hur påverkar det min ålderspension om jag har haft sjukersättning 50% från 55 års ålder?

Kommentarer

  • Hej Anna!

    Det beror på vad du menar när du säger ålderspension. Om du tänker på din allmänna pension från Pensionsmyndigheten, och hur den eventuellt påverkas, hänvisar vi dig till att kontakta Pensionsmyndigheten för att få svar på din fråga. Om du tänker på din tjänstepension eller andra pensionsförsäkringar som du kanske har här hos AMF, ber vi dig antingen mejla till info@amf.se eller ringa in till vår kundservice på 0771-696 320 så att vi kan se vad som gäller dig personligen.

    Vänliga hälsningar
  • Jag har förtidspension har jag rätt till AMF?
    Har jobbat både kommunalt o landsting.

  • Hej Doris!
    AMF arbetar med tjänstepension.
    Har du valt AMF som förvaltare av din tjänstepension så kan det finnas en pension här hos oss.
    När man arbetar inom kommun och landsting så betalas din pension in till KPA, om man inte har gjort ett aktivt val.
    Enklaste sättet att titta över detta är för dig att gå in direkt på www.amf.se med bank-id eller e-legitimation.
    Du kan annars ringa in till vår kundservice så kan vi titta på ditt personnummer.
    Kundservice når du på 0771-696 320.