SAP enl KAP KL pairagraf 31

Hej ! Är min Särskilda avtalspension (SAP) som jag fick 2008 inte jpensionsgrundande? I mitt avtal står ”Pensionen X kr per månad skall utgå fram till 65 års ålder liksom årliga pensionsavgifter enligt KAP-KL paragraf 11 beräknade på pensionsunderlaget enligt KAP-KL paragraf 18.”

Kommentarer

  • Hej John,

    Tack för din fråga! Särskild avtalspension (SAP) är en möjlighet i pensionsavtalet KAP-KL som gäller för dig som jobbar inom Kommun och Region. SAP innebär du och din arbetsgivare gör en individuell överenskommelse om att du går i pension innan 65 års ålder, utan att behöva ta ut allmän eller tjänstepension i förtid.

    Vi kan inte förvalta en sådan typ av tjänstepensionsförsäkring. Jag ber dig därför att vända dig till KPA alternativt Pensionsvalet för mer detaljerad information kring denna försäkring.

    Jag önskar dig en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice

    Petra