Reavinstskatt vid byte av fonder?

Jag vill byta en del av mitt fondinnehav i en aktiefond till en räntefond. Anskaffningsvärdet i aktiefonden är mindre än marknadsvärdet idag. Skall jag då betala reavinstskatt när jag byter till räntefonden?

Kommentarer

  • Hej Lars-Gunnar,

    Tack för din fråga.
    I en fondförsäkring betalar du ingen reavinstskatt, då betalas endast skatt på utbetalningen. När det gäller ett fondkonto behöver du betala reavinstskatt på eventuell vinst. Har du sålt fondandelar till en kurs som är lägre än anskaffningsvärdet har du inte gjort någon vinst och betalar därför ingen reavinstskatt.

    Med vänliga hälsningar