Pensionsuttag

Jag fyller 63 år i höst och funderar på att börja  ta ut min Avtalspension SAF-LO  privat anställda arbetare.

Jag tänker ta ut pensionen på minst 5 år.

Kan jag fortsätta jobba fast i mindre omfattning? Eller finns det begränsningar i hur mycket jag får jobba samtidigt som jag tar ut Avtalspensionen?

Mvh  Jan-Olov

Kommentarer

  • Hej Jan-Olov,

    Tack för din fråga! Inom SAF-LO finns ingen begränsning vad gäller arbete vid förtida uttag av tjänstepensionen. Man får med andra ord arbeta hur mycket man vill och samtidigt plocka ut SAF-LO, oavsett om man gör det före 65 års ålder eller efter.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Hej Petra,

    Tack för ditt snabba svar,  Har ett par frågor till.

    Är det lika om man tar ut pensionen på kortare tid än 5 år?

    Eller blir det begränsningar på hur mycket man får jobba då?

    Mvh Jan-Olov
  • Hej Jan-Olov,

    Om du tar ut din tjänstepensionsförsäkring kortare än 5 år, det vill säga att utbetalningen sker fram till 65 år så behöver du uppfylla följande krav:

    • Intyga att du slutar din anställning i pensioneringssyfte, dvs du kommer inte att arbeta, stå till arbetsmarknadens förfogande, ha sjukpenning eller sjukersättning från Försäkringskassa
    • Intyga att utbetalningen högst motsvarar den totala inkomstförlusten i kronor räknad från uttagstidpunkten och fram till 65 år
    Du får då inte jobba något alls vid den typen av uttag.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Hej jag har fyllt 65 år i mars och jobbar 100% har funderat att från April 2023 att bara jobba 3 dagar i veckan hur mycket kan jag ta ut av pensionen.
    Jobbar i privat företag har tjänste pension från både stat (liten)och privat.
    Tänkte ta ut tjänste pensionen under 5år från April 2024 och sluta arbeta då också.
  • Hej, jag vill ta ut pension ,månadsvis ,,hur ska jag göra ? Tack Mvh Douglas
  • Hej Douglas,

    Om försäkringens värde är lägre än 30 % av ett innevarande års prisbasbelopp som är (14 490 kronor för 2022) när utbetalningen startar, så betalas försäkringen automatiskt ut som engångsutbetalning. Det innebär att hela försäkringens värde betalas ut på en gång istället för månadsvis. Du kan själv inte ansöka om att få en så kallad engångsutbetalning.

    Är värdet högre än 30 % av prisbasbeloppet betalas försäkringen automatiskt ut per månad under den längd du väljer.

    Eftersom detta är ett forum för generella frågor, är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig med vad som gäller för dig.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,

    Sofia D
  • Jag har en fråga om pension uttåg och börja jobba igen. Hur gör jag eller finns det krav?
  • Hej Sarim!

    Tack för din fråga.

    Inom en del avtal kan det finnas bestämmelser som gör att du bara får jobba en begränsad del samtidigt som du tar ut tjänstepension, och inom vissa avtal går det bra.

    För att se vad som gäller för dig behöver du kontakta vår kundservice.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J
  • Hej

    Blir arbetslös 1/12 efter att ha jobbat skift i 42år, dom stängde hela bruket november 21, föll på målsnöret gällande pensionsuppgörelsen vilket gällde 60år det år stängningen genomfördes. Nu tänker jag ge arbetslivet en chans och söka jobb under tiden jag får ersättning från arbetslöshetskassan och om jag inte får jobb, sluta jobba och då är jag 61år. Då tänkte jag ansöka om uttag av tjänstepensionen och börja ta ut allmänna pensionen vid 63år. Använder jag "Min pension" och gör en kalkyl så ser det ut så här, mellan 61 till 63 ca: 24500kr i månaden och mellan 63 till 66 ca: 40000kr i månaden om jag väljer 5år.
    Min fråga är, kan man ta ut 30000kr i månaden 61 till 63 och därefter ta ut så den sammanlagda summan blir 30000 i månaden tills tjänstepensionen upphör.
    Vad måste jag göra för att eventuellt kunna få det att fungera så?. Tanken från min sida är att betala lånen som löper till 65år då jag trodde att jag skulle ha jobb till 65år, efter det så klarar jag mig.
    Som grädde på moset så har jag konstant hjärtflimmer som jag inte vet vad det tar vägen i framtiden.
  • Hej Anders!

    Tack för din fråga.

    I samband med att du ansöker om utbetalning från AMF kommer du kunna välja utbetalningslängd. Utbetalningslängden du väljer bestämmer månadsbeloppet, tar du en kortare period blir månadsbeloppet högre - men pengarna är också slut efter den perioden du valt.

    Det kan skilja sig något mellan avtalen vad gäller längden på utbetalningen. Du får gärna kontakta vår kundservice för att ta reda på vad som gäller för dig.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J
  • Hej!
    Jag blir 65 i år, men tänkte jobba tills jag är 69-70.
    Om jag ändrar till 70 år på alla utbetalningar, kan jag om 2 år ändra till ex. 68?

    Mvh
    Mikael P.
  • Hej Mikael!

    Det går bra att ändra utbetalningsstart och längd så länge inte utbetalningarna har startat.

    Så du kan idag ändra utbetalningsstarten till 70 för att sen tidigarelägga den med två kalendermånaders varsel.

    Med vänliga hälsningar,
    AMF
  • Hei miten voin lähettää teille Suomalaisen pankkitilin numeron kun ei ole ruotsalaista pankkitiliä. Ja minulle aletaan maksaman kesäkuussa eläkettä 2023. Ja mihin osoitteeseen. T. Marjo
  • Hej Marjo,

    Du behöver kontakta vår kundservice på svenska eller engelska för vidare hjälp. Det går bra att maila till info@amf.se.

    You need to contact our customer service in swedish or english for further assistance. You can contact us on email info@amf.se.

    Vänliga Hälsningar,
    AMF
    Evelina
  • Detta är nog till en annan person. 😀
    Jag heter Mikael.