Peńsion

Varför är ni den enda pension utan höjning

Kommentarer

  • Hej Kjell!

    Tack för din fråga.

    Din pension från AMF är premiebestämd vilket betyder att den består av pengar som din arbetsgivare satt av till din tjänstepension. Den påverkas av avkastningen på marknaderna. AMF har en direktavkastande modell och avkastningsräntan, positiv eller negativ, fastställs för varje månad. År 2022 var ett år med kraftiga börsfall och geopolitisk oro vilket har lett till sjunkande avkastning vilket leder till sjunkande pensioner.

    Vissa bolag har utjämnande återbäringsränta vilket innebär att de kan fördela överskott under långa tidsperioder så de inte behöver sänka pensionerna så mycket eller alls. Man kan säga att de i tider när avkastningen sjunker lånar pengar som de senare kommer behöva betala tillbaka, antingen när börserna vänder uppåt och avkastningen ökar (och då alltså inte kan höja pensionerna i samma takt) eller genom att göra ett återtag, dvs ta tillbaka pengar från sina kunder (sänka pensionerna).

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia
    AMF