Pension

Det påstås på sociala media att ni räknat ut att en som börjat jobba 1995 och tjänar 25000:- i månaden får ca 800:- mer i månaden än den som aldrig jobbat i hela sitt liv, kan detta vara sant??

Kommentarer

  • Hej Eriksson, tack för din fråga!

    Det är svårt att svara på din fråga baserat enbart på den information du angett. Andra faktorer som spelar in kan till exempel vara hur gammal personen ifråga är då den börjar arbeta, hur många år den hinner arbeta fram tills den går i pension och även vilket tjänstepensionsavtal personen tillhör.

    En person som inte arbetar över huvud taget tjänar inte in någon tjänstepension, och får dessutom en lägre allmän pension än en person som arbetar. Det är alltså inte enbart tjänstepensionen som påverkas av om du arbetar eller inte.

    Så här fungerar tjänstepensionsinbetalningarna från arbetsgivaren (om man till exempel är privatanställda arbetare och tillhör SAF-LO-avtalet): En gång per år betalar arbetsgivaren in motsvarande 4,5% av din bruttoårslön till ditt tjänstepensionssparande. För en person som tjänar 25000 kr per månad innebär det en årlig pensionspremie på 13500 kr, och om man arbetar i 40 år (med samma lön) så innebär det totalt 540000 kr i inbetald tjänstepension från arbetsgivaren.

    Hur väl dessa pengar hinner förränta sig hos tjänstepensionsförvaltaren (AMF, till exempel) kan göra att det totala kapitalet med tiden blir ännu högre, och det påverkar då även vilket utbetalningsbelopp per månad du som kund kommer att få.

    Vänliga hälsningar,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.