Kan jag själv välja min utbetalningslängd?

När jag skickar in om pensionen kan jag tex sätta den på ex antal år

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga.

    På de flesta tjänstepensionsförsäkringar hos AMF kan du välja en kortare utbetalningstid.

    Detta kan du välja på respektive blankett eller genom att logga in på Dina sidor på amf.se. Väl på hemsidan, klicka på "Dags för pension" längst upp i menyn och sedan "Prognos & ändra utbetalning" för att ändra hur du vill att varje pensionsförsäkring ska utbetalas.

    Följ sidan steg för steg och avsluta med att signera dina ändringar med e-legitimation.

    Vänliga hälsningar
    Patricia, kundservice

  • Varför skulle man vilja ändra utbetalningens längd?

  • Hej!

    Tack för din fråga.

    Det finns olika anledningar till kortare utbetalningstid.
    Vissa känner att man vill ha ut pengarna under tiden man känner sig pigg och frisk, vissa tycker att det handlar om för lite pengar att ta på en livslång utbetalning medan vissa ta ut pengarna för att placera i andra alternativ.

    Med vänliga hälsningar

  • Hej! Jag fyller 64 år i december och har tänkt arbeta om min hälsa håller tills så länge min arbetsgivare medger det,att arbeta tills när jag fyller 67 år. Det är mer än tre år. Jag undrar om man kan ta ut min tjänstepensionen vid 67 årsåldern istället vid 65 årsåldern. Tack på förhand!

  • Hej Karl-Gustav!

    Ja, det är absolut inga problem att flytta fram sin pensionsstart om man vill arbeta längre än till 65 år.
    Via "dina sidor" på AMF.se kan du välja när du önskar att starta din pension samt på hur lång tid du önskar få den utbetalad.

    Du kan ändra din utbetalning 1-7 månader innan utbetalningsmånaden.

    Med vänliga hälsningar

  • Hej skall ta pension vid 63 år
    har valt utbetalningstid till 15 år,
    går det att ändra till lifslång
    utbetalning vid ett senare tillfälle?
    Med vänliga hälsningar
    Olof

  • Hej Olof!

    När utbetalningen väl har startat så går det inte att göra en ny ändring.
    Ska du göra en ändring till livslång utbetalning ska denna göras senast två månader innan utbetalningen startar.

    Med vänliga hälsningar

  • Hej
    Har varit i kontakt med kundtjänst och det visar sig att man inte kan ändra utbetalningstakten när man redan får pengar från er.
    Varför skickades det inte ut ett meddelande om det innan man går i pension och varför finns den regeln. Rena vansinnet.
    Mvh
    Lennart.
  • Hej Lennart!

    Det stämmer att det inte är möjligt att ändra utbetalningens längd eller starttid när väl utbetalningen redan påbörjats. Detta framgår även i det informationsbrev som AMF postar ut till alla kunder 5 månader innan en planerad utbetalningsstart. Vi anger då när en eventuell ändring av utbetalningens längd eller start senast behöver inkomma till oss för att det ska vara möjligt att hinna ändra, och vi förklarar även att det efter detta datum inte kommer att vara möjligt att göra några sådana ändringar.

    Om du vill fråga mer specifikt om dina egna försäkringar och deras villkor är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 0771-696 320.

    Vänliga hälsningar
  • Hej! Jag undrar om min tjänstepension. Får jag ta utbetalning när jag är bara 55 år och vill flytta till mitt hemland.
  • Hej Lyn,

    Vissa försäkringstyper tillåter uttag redan vid 55 års ålder. Du kan se om denna ändring är möjlig för din försäkring som inloggad på vår hemsida med e-legitimation. Du kan i samband med din anmälan registrera ett bankkonto för utbetalning som du har i ditt hemland. Lycka till!

    Vänligen,
  • Hej!
    Undrar om jag kan ta ut hela beloppet eftersom det blev en miss för mig och jag fyller 70 i februari och inte startat utbetalningarna än, eller måste jag ha utbetalningar varje månad?
  • Hej Melinda,

    Tyvärr kan en utbetalning inte ändras när den väl har startat.

    Vänligen

  • Den har inte startat än, går det att ändra då? Kan jag ta ut hela beloppet?
  • Hej Melinda, tack för din fråga!

    Om din utbetalning ännu inte startat så går det sannolikt att göra ändringar av utbetalningens längd. I regel går det dock inte att få ut hela sin tjänstepension som en klumpsumma. Det finns undantag som gör att AMF automatiskt kan betala ut hela summan direkt, och det handlar då om när det totala kapitalet i ens försäkring understiger 30% av ett prisbasbelopp (13650 kronor för år 2018).

    För att vi ska kunna svara på hur det ser ut i ditt fall ber vi dig kontakta oss på telefon 0771-696 320, så kan vi se dina uppgifter hos oss.

    Vänliga hälsningar,
  • Hur långt innan ska jag anmäla till er om uttag av tjänstepensionen Fyller 65 år i augusti men funderar att gå tidigare
  • Hej Janåke,

    I regel behöver vi minst två kalendermånader för manuell handläggning av ditt ärende. Har du e-legitimation och anmäler ditt uttag på vår hemsida, behövs istället bara en kalendermånad innan din utbetalning kommer att kunna starta.

    Vill du ha din första utbetalning i augusti, behöver du således inkomma till oss:
    • Senast den 31 maj med ifyllda blanketter, eller
    • Senast den 30 juni med e-legitimation via vår hemsida.
    Vänligen,
  • Kan man under utbetalning av pension höja månadsbeloppet som utbetalas respektive få ett engångsbelopp utbetalt?
  • Hej Birgitta, tack för din fråga!

    Det går inte att själv välja att höja sitt belopp, få en engångsutbetalning eller på annat sätt påverka sin utbetalning när den har startat. Det som kan göra att beloppet blir högre under en pågående utbetalning är t.ex. att arbetsgivaren betalar in mer pengar till ens försäkring.

    Om man har en traditionell försäkring under utbetalning så justeras beloppen en gång per år, varje januari. Vid det tillfället kan det bli en höjning - eller sänkning - av beloppet, beroende på värdeutvecklingen under det gångna året samt beroende på vår aktuella prognosränta. Har man en fondförsäkring under utbetalning så kan månadsbeloppet variera i storlek månad för månad beroende på fondernas utveckling.

    Engångsutbetalningar är aldrig ett valbart alternativ. De fall när engångsutbetalningar sker är när en försäkrings kapital understiger 30% av ett prisbasbelopp (13950 kr för 2019), och i de fallen är det något som AMF gör per automatik.

    Vänliga hälsningar,
  • Jag vill ta ut min pension på 15 år men det finns inte det valet på er sida eller på Min Pension. Går inte det utan det är antingen 10 år eller livslångt som gäller?
  • Hej,

    Tack för din fråga!

    Det finns vissa försäkringar som inte har 15 år som utbetalningsalternativ.
    De alternativ som man se på vår hemsida med den prognos man gör, är de som finns för den försäkring man har.

    Med vänliga hälsningar,
  • Får jag ta ut tjänstepension vid 65 år och jag är fortsätta jobba heltid som anställd
  • Hej Xiaomin,

    Tack för din fråga!

    Om du är privatanställd arbetare, tjänsteman eller arbetar inom kommun eller landsting kan du fortsätta arbeta hur mycket du vill och samtidigt ta ut din tjänstepension efter 65 år. Är du statligt anställd måste du avsluta anställningen hos arbetsgivaren som för tillfället betalar in till din tjänstepension om du vill starta din utbetalning.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej!
    Kan jag börja ta ut tjänstepension vid 55 och ändå fortsätta arbeta?
    I så fall: betalas det fortfarande in pengar till tjänstepensionen eller
    stoppas det i och med att jag börjar ta ut pengar?
  • Hej Örjan,

    Tack för din fråga! Det beror på inom vilket kollektivavtalat område försäkringen är intjänad om man får jobba eller inte vid förtida uttag.
    Om du kontaktar vår Kundservice så kan vi se vad som gäller för dig.

    Om man arbetar på ett företag som följer kollektivavtal måste de fortsätta betala in till din tjänstepension oavsett om du startat den i förtid fram till 65 år.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Hej! Jag är 51 år och har sjukersättning. Jag vet inte hur detta funkar och så vidare och skulle vara tacksam för svar.
  • Hej Birgitta,

    Tack för din fråga! Vi på AMF har inte hand om sjukersättning utan det kanske är AFA du tänker på. För att ta reda på mer hur det fungerar med sjukersättning för dig så kontakta Afas kundservice här!
    Om du har frågor angående din tjänstpension om du har det hos oss så kontakta vår kundservice här så hjälper vi dig vidare.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Hej!
    Prognosen som anger hur mycket man får per månad när man ska ta ut pensionen, stämmer den på öret eller kan det skilja mycket åt det ena eller andra hållet?

    Ronny
  • Hej Ronny,

    Tack för din fråga! Prognosen är baserad på dagens förutsättningar. Om förutsättningarna ändras kommer även beloppen att ändras. Den är alltså aldrig exakt på öret.
    Beloppen som visas är en uppskatt­ning av din framtida pension från AMF och inte ett löfte om vad som kommer att betalas ut. Sparar du i en traditionell försäkring har du alltid ett garanterat pensionsbelopp. När förvaltningen går bra får du dessutom ett tilläggsbelopp. Tilläggsbeloppet kan både öka och minska. Sparar du i en fondförsäkring kan dina fondandelar både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Därför är det svårt att svara på hur mycket din prognos kommer att öka/minska fram tills dess att den är fastställd.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice

    Petra
  • Please can I get an advance payment or withdraw my full pension to invest?
  • Hi,

    Thank you for your question.

    Most people have the opportunity to change the payment. Usually you can choose from when the pension is to be paid out and for how many years, for example for life
    or for a limited time between 5 and 20 years. At amf.se/dinasidor you can see which choices you have and can calculate how different changes affect the size
    on your pension. It is also on your pages that you make any changes.

    Wish you a nice day!

    Sincerely,
    Julia J
  • Please, I still don't understand what you mean. My question is can I get all my pension to make my own investments?
  • Hi again,

    If the value of the insurance is lower than 30% of a current year's price base amount (SEK 14,490 for 2022) when the payment starts, the insurance is automatically paid out as a one-off payment. This means that the entire value of the insurance is paid out at once instead of monthly.

    If the value of the insurance is higher than 30% of the year's price base amount, it will not be possible to receive a one-off payment.

    If you have more questions, or want to review what it looks like for you, you are welcome to contact us by phone on 0771 696 320

    Sincerely,
    Julia J