Påverkas någon av pensionerna om jag går ner till 80% när jag fortsätter till 67, jämfört med 100%

Hej
Jag tänker fortsätta jobba till 67 år. Någonstans står det att sista lönen man får avgör storleken på pensionen (allmän eller tjänstepension?). Påverkas någon av pensionerna om jag går ner till 80% när jag fortsätter jobba till 67, jämfört om jag fortsätter med 100%. Eller är det totallönen oavsett deltiden som bestämmer?

Kommentarer

  • Hej Robert!

    Jag kan tänka mig att det är den allmänna pensionen du tänker på, där din sista lön avgör pensionen.

    Tjänstepensionen påverkas med det belopp din arbetsgivare sätter in under de två åren du arbetar efter 65.
    Inbetalningarna baseras på din lön, inte hur många % du arbetar.
    Jag vågar inte svara för den allmänna pensionen, då skulle jag rekommendera dig att vända dig till pensionsmyndigheten.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.