Om jag tar ut min tjänstepension nu, påverkar det min allmänna pension?

Är tjänstepension och allmän pension helt separata pensioner? Påverkas allmän pension om jag plockar ut min tjänstepension?

Kommentarer

  • Hej Kersti,

    Tack för din fråga! Allmän pension och tjänstepension är två olika delar. Allmän pension är pension som betalas ut av staten och det är Pensionsmyndigheten som är utbetalare av den. Tjänstepension är en förmån som arbetsgivaren betalar in för sina anställda när de arbetar som sedan utbetalas av respektive förvaltare där tjänstepensionen finns. Din allmänna pension påverkas inte av att du plockar ut din tjänstepension. Däremot kan bostadstillägget påverkas eftersom tjänstepensionen är en inkomst. Om du har det och vill veta hur det påverkar dig så kontakta din utbetalare av ditt bostadstillägg för svar.
    Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta vår Kundservice.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Har Amf sjukförsäkring som utbetalas per månad , påverkas detta om jag tar ut tjänstepensionen nu ?
  • Hej Niclas,

    Tack för din fråga.

    Det skiljer sig mellan olika avtal vad som är möjligt och inte. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper dem dig med vad som gäller för dig.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J