När kan jag tidigast ta ut min tjänstepension?

Vilken är den lägsta ålder som tjänstepensionen kan tas ut från?

Kommentarer

  • De flesta tjänstepensioner kan tas ut från 55 års ålder. Det här är några saker som är bra att tänka på:

    • Om du tar ut pension samtidigt som du jobbar kan skatten bli högre.
    • Du måste meddela oss om du vill ta ut din tjänstepension från AMF före 65 år.
    • Längre utbetalningstid betyder lägre pension per månad.
    • Fundera över om du ska göra några ändringar när det gäller återbetalningsskydd.
    • Logga in på Dina sidor och räkna på din pension.
  • Hej
    Jag har diverse arbetsskador är inte så intressant längre på arbetsmarknaden samt att jag snart fyller 55 år. Vad rekommenderar ni mej till? Vill helst gå i pension och vara hemma hos min son som har autism. Mvh Annika
  • Hej Annika!

    Beroende på vilket avtals område du tillhör kan man ta ut sin tjänstepension från 55års ålder.
    Jag skulle rekommendera dig att höra med försäkringskassan vad som händer med din ersättning därifrån om du påbörjar ett uttag av din tjänstepension, alternativt om de fortsätter betala in för din tjänstepension.

    Har du ytterligare frågor rekommenderar jag dig att ringa in till vår kundservice, då vi ser dina avtalsuppgifter.
  • Tack, för hjälpen.
    Då ska jag kontakta försäkringskassan.
    Mvh
    Annika
  • Hej !
    Min fråga är: Hur många år måste jag har jobbat fullt, heltid för att få full ersättning från KAP-KL?
    Jag har jobbat sen jag var 18 år inom sjukvården. Jag är specialist sjuksköterska inom landstinget Västmanland, just nu.
    Jag funderar på att gå tidigare i pension, men jag är osäker hur mycket jag får i pensionspengar om jag går vid 60 års åldern.
    Tack för vägledning.!
  • Hej Britt, tack för din fråga!

    Din KAP-KL-tjänstepension bestäms av storleken på din lön. Närmare bestämt så är det motsvarande 4,5% av din bruttoårslön som din arbetsgivare sätter av till din tjänstepension en gång per år. Därmed får du mer och mer i tjänstepension ju högre lön du har.

    För att vi ska kunna se dina personliga uppgifter, och hjälpa dig ta reda på vad du har hos AMF och vad du kan få ut per månad i pension från oss, ber vi dig ringa in till oss på 0771-696 320. Du kan även logga in på Dina Sidor på vår hemsida, om du har Bank-ID eller e-legitimation. Där ser du allt du har hos AMF, och kan själv göra prognoser för din framtida utbetalning.

    Vänliga hälsningar
  • Hej!
    Min fru har en jobbarkompis som påstår att möjligheten att gå i pension från 63års ålder upphör eller försämras fr.o.m. nästa årskifte.
    Jag har aldrig hört eller läst något om detta, har Ni någon info om vad det kan vara?
  • Hej Börje och tack för din fråga!

    När det gäller tjänstepension finns det ingen kommande förändring som på något sätt skulle innebära att möjligheten till förtida uttag (från till exempel 63 års ålder) försämras eller upphör.

    Eventuellt syftar din frus jobbarkompis på den Allmänna pensionen från Pensionsmyndigheten, men den delen av pensionssystemet ser vi inte från AMF. Ni kan kontakta Pensionsmyndigheten på 0771-776 776 om ni vill fråga dem om detta.

    Vänliga hälsningar,
  • Hej jag är 30 år gammal och jobbar.
    Kan jag få ersättning från AMF när jag jobbar också?
  • Hej Keivan, tack för din fråga!

    Nej, om det gäller din egen tjänstepension så kan du som tidigast få utbetalning från 55 års ålder. Vi har inga andra typer av ersättningar än pensionsutbetalningar.

    Det finns dock ett undantag från 55-årsgränsen: Om det gäller utbetalning av efterlevandepension så kan det vara så att du får utbetalning från AMF även före 55 års ålder. Där finns ingen nedre åldersgräns. Efterlevandepension är alltså pensionspengar som man ärver från någon anhörig (förälder, alternativt make/maka, sambo eller registrerad partner) som avlidit.

    Vänliga hälsningar
  • Jag undrar om tjänstepensionsgräns tiden för utan som är idag 55 år skall ändras av politikerna?
    Jag undrar också om man Kan ta ut från Jan det år man fyller 55 eller om det är från den dag man är 55.
    Tack
  • Hej Peter, tack för din fråga!

    Tjänstepensionen bygger i de allra flesta fall på kollektivavtal mellan arbetsgivare och fack. Dessa avtal har sina egna villkor och regler för till exempel vilken ålder man behöver uppnå för att få ta ut pensionen i förtid. Det är alltså inte politikerna som bestämmer över utbetalningsreglerna i tjänstepensionen. I de tjänstepensionsavtal där 55 år är åldersgränsen för förtida uttag finns idag inga planer på att höja åldersgränsen, så vitt jag vet.

    Med åldersgränsen 55 år menas att utbetalningen som tidigast kan starta i kalendermånaden efter den månad du som kund fyller 55 år. Om du till exempel fyller 55 år i april, så kan alltså din utbetalning som tidigast starta i maj.

    Vänliga hälsingar,
  • Vad menar ni med  "Om du tar ut pension samtidigt som du jobbar kan skatten bli högre"? Är det med tanke på om man ev kommer över brytgränsen för statlig inkomstskatt, dvs 42.000 i månaden för 2019?

  • Hej Ingrid,

    Precis, det är det som vi syftar på. Mer information om vad som gäller går att hitta hos Skatteverket.

    Vänligen,
  • Hej om man tar ut tjänstepension vid 55
    och jobbar kvar betalar företag in eller vad händer med dessa pengar

  • Hej Aake, tack för din fråga!

    Om du arbetar på ett företag med kollektivavtal så är arbetsgivaren skyldig att sätta av tjänstepension fram till den avtalade pensionsåldern, vilket i de flesta fall är 65 år. Detta gäller även om du som kund börja plocka ut från din tjänstepension i förtid.

    Med andra ord: om du börjar plocka ut tjänstepensionen vid 55 år, men fortsätter att arbeta fram till 65, så fortsätter arbetsgivaren att betala in tjänstepension till dig fram tills dess. Arbetar man efter 65 år så kan man behöva förhandla med arbetsgivaren om de ska fortsätta att sätta av tjänstepension även då.

    Vänliga hälsningar,
  • Kan jag arbeta och ta ut tjänstepension?
  • Hej Annica,

    Tack för din fråga!

    Via länken nedan kommer du till ett annat inlägg som ger svar på din fråga.

    Får jag arbeta samtidigt som jag tar ut tjänstepension?

    Med vänliga hälsningar,
  • Hej,
    Stämmer det fortfarande att man kan ta ut tjänstepension från 55 år?
    På de flesta andra sidor (SPV, Kåpan) står 61 år.
    www.spv.se/privatperson/statlig-tjanstepension/dags-for-pension/innan-du-ansoker/
    Även i pensionsprognosen på AMF Mina sidor kan man inte börja tidigare än vid 61.
  • Hej Roland,

    Tack för din fråga!

    Just PA16 försäkringar har man som tidigast möjlighet att ta ut vid 61 års ålder.
    Denna försäkring har dock som begränsning att man endast kan ta ut i pensioneringssyfte.

    Det innebär att
    • Man inte kan arbeta.
    • Man kan inte heller erhålla någon sjukpension eller sjukersättning.

    Med vänliga hälsningar,
  • Hej.
    Kan jag ta ut min tjänstepension som engångsutbetalning efter att månatliga utbetalningar startat, alternativt att min fru får utbetalningar efter min bortgång?
  • Hej Åke,

    Tack för din fråga.

    Nej, det går inte att få en engångsutbetalning efter att den månatliga utbetalningen startat. En engångsutbetalning sker per automatik om kapitalet i en enskild försäkring är lägre än 30% av innevarande års prisbasbelopp vid första utbetalningstillfället, det är alltså inget man kan ansöka om.
    Om utbetalningen kommer att fortsätta till din partner efter bortgång avgörs om du har ett återbetalningsskydd eller inte på din/dina tjänstepensionsförsäkringar. Har du ett återbetalningsskydd kommer kapitalet gå vidare till partner eller barn och har du inte ett skydd går det vidare till kollektivet. Du kan se om du har ett återbetalningsskydd genom att logga in på vår hemsida och inne på dina sidor klicka på fliken "Dina pensionsförsäkringar" och vidare till "Återbetalningsskydd och förmånstagare"

    Med vänliga hälsningar,
  • Kan man ta ut sin tjänstepension på 4 år......t.ex mellan 61år och 65år?
  • Hej Roger.

    Tack för din fråga!

    För vissa avtalsområden går det att göra ett så kallat partiellt uttag. Det innebär att man kan betala ut sin tjänstepension på kortare tid än 5 år fram till 65 års ålder.

    Då gäller dessa villkor för att kunna göra ett sådant uttag:

    - jag slutar min anställning i pensioneringssyfte, dvs jag kommer inte att arbeta, stå till arbetsmarknadens förfogande, ha sjukpenning eller sjukersättning från Försäkringskassa.

    - att utbetalningen högst motsvarar den totala inkomstförlusten i kronor räknad från uttagstidpunkten och fram till 65 år.

    Om du vill veta vad som gäller för din försäkring är du välkommen att kontakta vår kundservice.

    Med vänlig hälsning,