Mina fonder

Kan jag flytta över alla mina fonder till er ? Kan man ha en försäkring så att mina anhöriga får det som finns kvar av mina pengar när jag dör ?

Kommentarer

  • Hej Conny,

    Tack för din fråga! Om det är ett vanligt fondsparande utan koppling till pension så kontakta förvaltaren du har ditt sparande hos hur du gör för att flytta ut det.
    Om det är en kollektivavtalad tjänstepensionsförsäkring så är de flesta försäkringar flyttbara så länge det inte har startat för utbetalning. Det är oftast olika valcentraler som administrerar flyttar av tjänstepensionsförsäkringar. Fråga förvaltaren hur du gör för att flytta ut försäkringen.
    Om du vet vad under vilket kollektivavtal försäkringen är intjänad kan du kontakta vår Kundservice så kan vi hänvisa dig rätt.

    På sin kollektivavtalade tjänstepension kan man ansöka om att lägga till ett återbetalningsskydd. Då går dina pengar vidare till efterlevande som kan vara make/maka, sambo, registrerad partner eller barn om du skulle gå gå bort.
    Vart man ansöker om att lägga till det är antingen hos valcentralen eller pensionsförvaltaren.

    Om det handlar om ett fondsparande utan koppling till pension så går alltid kapitalet i fondsparandet till dödsboet vid bortgång.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice

    Petra
  • Hej
    Tack för svaret .
    Det gäller dom där valen man skulle göra när dom ändrade på pensionssystemet för ex antal år sedan .
    Mina ligger hos Handelsbanken och det är just dom som jag undrar över .
    Är dom flyttbara till er ?
  • Hej Conny,

    Det jag tror du menar är din premiepension. AMF förvaltar inte premiepension och den kan inte förvaltas av oss utan det är Pensionsmyndigheten som gör det. Du har förmodligen valt Handelsbankens fonder att placera din premiepension i.
    Premiepension är en valbar del som tillhör din allmänna pension och förvaltas av Pensionsmyndigheten.
    Du kan välja AMF´s fonder i din premiepension men du behöver ändra det hos Pensionsmyndigheten.
    Enklast att ända fonderna i din premiepension gör du genom att logga in med ditt bank-id på deras hemsida här!

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra